
Tου Αλκιβιάδη Σιαράβα, Marketing, Communications & Corporate Citizenship Manager, KPMG στην Ελλάδα
Στη σημερινή εποχή της ταχύτατης κοινωνικής και πολιτισμικής εξέλιξης, ο τρόπος που επικοινωνούμε στον εργασιακό χώρο αποκτά νέα διάσταση. Ο συμπεριληπτικός λόγος (inclusive language) δεν αποτελεί απλώς μια καινούργια τάση, αλλά ένα εργαλείο ουσίας για τη διαμόρφωση ενός εργασιακού περιβάλλοντος όπου κάθε φωνή έχει αξία.
Για πολλούς επαγγελματίες 50+, που διαθέτουν πολυετή εμπειρία και ισχυρά θεμέλια επικοινωνίας, η έννοια της συμπερίληψης μέσω της γλώσσας μπορεί να μοιάζει ξένη ή περιττή. Όμως, στην πραγματικότητα, πρόκειται για έναν νέο τρόπο να επιβεβαιώσουμε τις αξίες που ήδη πιστεύουμε: σεβασμός, συνεργασία και αξιοπρέπεια.
Τι είναι ο συμπεριληπτικός λόγος;
Ο συμπεριληπτικός λόγος είναι η χρήση λέξεων και εκφράσεων που δεν αποκλείουν ή προσβάλλουν άτομα λόγω φύλου, ηλικίας, αναπηρίας, καταγωγής, σεξουαλικού προσανατολισμού, θρησκείας ή άλλων χαρακτηριστικών ταυτότητας. Πρόκειται για γλώσσα που προάγει την ισότητα και τις ίσες ευκαιρίες για όλους και όλες.
Παραδείγματα συμπεριληπτικής γλώσσας
Αντί για… | Προτιμήστε… |
---|---|
“Άτομα με ειδικές ανάγκες” | “Άτομα με αναπηρία” |
“Ο άνδρας της/η γυναίκα του” | “Ο/η σύντροφός του/της” |
“Γεια σας παιδιά” | “Καλησπέρα σε όλους” |
“Νέοι και δυναμικοί εργαζόμενοι” | “Ικανή και πολυσυλλεκτική ομάδα” |
“Οι μεγαλύτεροι δυσκολεύονται με την τεχνολογία.” | “Όλοι μαθαίνουμε με διαφορετικό ρυθμό” |
“Πάσχει από…” | “Ζει με… (π.χ. “ζεί με διαβήτη”)” |
Γιατί έχει σημασία για τους επαγγελματίες 50+;
- Ενίσχυση της ηγετικής παρουσίας: Η χρήση σύγχρονης γλώσσας ενισχύει την εικόνα του επαγγελματία που εξελίσσεται, παραμένει επίκαιρος και εμπνέει εμπιστοσύνη στις νεότερες γενιές.
- Καλλιέργεια σχέσεων εμπιστοσύνης: Ο συμπεριληπτικός λόγος δημιουργεί ένα ασφαλές περιβάλλον, όπου οι συνάδελφοι αισθάνονται «ορατοί» και πρόθυμοι να συνεργαστούν δημιουργικά.
- Πρότυπο συμπεριφοράς για τους νεότερους: Οι έμπειροι επαγγελματίες έχουν τη δυνατότητα να γίνουν πρότυπα ενσυναίσθησης και ευαισθησίας, δείχνοντας έμπρακτα τι σημαίνει πολιτισμένο περιβάλλον εργασίας.
Πώς να ξεκινήσετε;
- Ακούστε ενεργά: Παρατηρήστε πώς επικοινωνούν οι ομάδες γύρω σας. Τι λέξεις χρησιμοποιούν; Ποιες φράσεις αποφεύγουν;
- Ενημερωθείτε: Υπάρχουν διαθέσιμοι οδηγοί, άρθρα και σεμινάρια για τη συμπεριληπτική επικοινωνία. Μια μικρή επένδυση χρόνου μπορεί να φέρει ουσιαστική αλλαγή.
- Ρωτήστε με σεβασμό: Δεν χρειάζεται να γνωρίζετε τα πάντα. Το να ρωτήσετε ανοικτά και με ενδιαφέρον για τις προτιμήσεις ή τα όρια κάποιου δείχνει σεβασμό, όχι άγνοια.
- Κάντε μικρές αλλαγές: Αντικαταστήστε όρους που ενδεχομένως έχουν στερεοτυπικές ή αποκλειστικές αναφορές με ουδέτερες και εναλλακτικές που δείχνουν σεβασμό.
- Αγκαλιάστε την αλλαγή: Ο συμπεριληπτικός λόγος δεν είναι θέμα “πολιτικής ορθότητας”. Είναι εργαλείο ανθρώπινης σύνδεσης και σεβασμού.
Οι αρχές της συμπερίληψης δεν απευθύνονται μόνο σε νεότερες γενιές ή σε συγκεκριμένες κοινωνικές ομάδες. Απευθύνονται σε όλους και όσους εργάζονται σε πολυσύνθετα περιβάλλοντα, σε ανθρώπους που κατανοούν ότι η ευγένεια, η διαφάνεια και ο σεβασμός δεν έχουν ηλικία.
Ο συμπεριληπτικός λόγος δεν αναιρεί την εμπειρία σας – την ενισχύει. Σας δίνει τη δυνατότητα να επικοινωνείτε αποτελεσματικά με κάθε ηλικία, κάθε υπόβαθρο, κάθε ταυτότητα. Και αυτό είναι, τελικά, το μεγαλύτερο προσόν ενός σύγχρονου επαγγελματία.
Λίγα λόγια για το AdvantAge.
Τρία χρόνια μετά την έναρξή της, η κοινωνική πρωτοβουλία της KPMG AdvantAge έχει εδραιωθεί ως σημείο αναφοράς για την προώθηση της ηλικιακής συμπερίληψης στην αγορά εργασίας. Με στρατηγικές συνεργασίες, στοχευμένες έρευνες και επιμορφωτικές δράσεις, η πρωτοβουλία έχει αναδείξει τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι επαγγελματίες άνω των 50 ετών, συμβάλλοντας παράλληλα στην ανάπτυξη πολιτικών και πρακτικών για τη διατήρηση της απασχολησιμότητάς τους. Πάνω από 500 ώρες εκπαιδευτικών σεμιναρίων, συνεργασίες με οργανισμούς και η διαρκής δέσμευση της KPMG, του ΣΔΑΔΕ και του Αμερικανικού Κολλεγίου Ελλάδος έχουν θέσει τα θεμέλια για έναν πιο δίκαιο εργασιακό χώρο. Στο μέλλον, το AdvantAge θα ενισχύσει τις συνέργειες με επιχειρήσεις και φορείς, επεκτείνοντας το πεδίο δράσης του για την εξάλειψη των ηλικιακών διακρίσεων και την προώθηση της διαγενεακής συνεργασίας.
Το Justanumber.gr είναι σταθερός χορηγός επικοινωνίας των δράσεων και της πρωτοβουλίας, συνδράμοντας στην καταπολέμηση του ageism στην αγορά εργασίας.