Ο χαρταετός και η ιστορία του

…..Να γίνομαι άνεμος για τον χαρταετό
και χαρταετός για τον άνεμο,
κι όταν ουρανός δεν υπάρχει…
Οδυσσέας Ελύτης
(Ο μικρός Ναυτίλος)

Από την εποχή της νιότης μου, αυτό που περίμενα από την Αποκριά, ήταν το τέλος της μαζί με το τέλος της μεταμόρφωσης, του κρυψίματος κάτω από τις χρυσοποίκιλτες στολές και του μαύρου ντόμινο, των θλιμμένων πιερότων, των σεξιστικών υπονοουμένων, των τεράτων αρμάτων, και κυρίως της μάσκας (πάνω από την μάσκα).
Μολονότι κατανοούσα την έννοια της παράδοσης, των εθίμων, την επιμονή των ανθρώπων ότι και στα δύσκολα δεν παραιτούνται και αναζητούν τη χαρά, το γλέντι την ανεμελιά και ότι παραδίδονται σε μια ιεροτελεστία εξαγνισμού που διώχνει το κακό, εν τούτοις όλη αυτή η φασαρία με τράνταζε.
Μια τελείως διαφορετική διάθεση με πλημμυρίζει την επόμενη μέρα της Αποκριάς, την Καθαρή Δευτέρα.
Θες η λέξη «καθαρή», θες η αφή της λαγάνας, θες οι μυρωδιές από τα κρινάκια, θες η εξοχή με τις ανθισμένες μυγδαλιές, θες ο αγαπημένος μου χαρταετός που ανεβαίνει στον ουρανό; Ίσως όλα αυτά μαζί!
Πάντα, όμως, με γοήτευε ο χαρταετός, από την εποχή που τον φτιάχναμε με τον αδελφό μου: οκτάγωνος, με λεπτά καλάμια, με χρωματιστά χαρτιά γλασέ, που τα κολλάγαμε με κόλλα από αλεύρι και νερό και ουρά από ψιλοκομμένα φύλλα εφημερίδων! Μια φορά μόνο, θυμάμαι να ανέβηκε αρκετά! Την άλλη χρονιά πάλι τα ίδια. Άρνηση να αγοράσουμε έτοιμο ας είχε και το σήμα της ομάδας μας!
Χαρταετός λοιπόν, η χιλιόχρονη χαρά μικρών και μεγάλων στο πανηγύρι της Καθαρής Δευτέρας
Υπέροχα συναισθήματα με το πέταγμα στα ύψη, το χορό του με τον άνεμο ψηλά στον καταγάλανο ουρανό, ανάταση πραγματική, πέταγμα της ψυχής!
Η ύπαρξη του ξεκινάει από την Κίνα, 2300 χρόνια πριν. Πρωτοκατασκευάστηκε από τους Κινέζους φιλοσόφους Mozi και Lu-Ban, την εποχή των εμπολέμων βασιλείων(475-221 π.Χ.) με σκοπό να μετρούν τις αποστάσεις, ώστε να διευκολύνεται η μετακίνηση μεγάλων στρατευμάτων. Επίσης μετρούσαν και την ένταση των ανέμων. Η κινέζική ονομασία του χαρταετού είναι Fen Zheng και σημαίνει: Άρπα του ανέμου. Σύμφωνα με τη ιστορία, ο αυτοκράτορας της Κίνας Wen-Xsoun,έκανε πειράματα πτήσεων με αετούς από μπαμπού χρησιμοποιώντας για επιβάτες τους κρατουμένους του.
Όσοι επιζούσαν κέρδιζαν την ελευθερία τους.
Επίσης οι Ιάπωνες χρησιμοποιούσαν χαρταετούς που ζύγιζαν μέχρι και 2 τόνους. Το 1760 μ.Χ. απαγορεύτηκε, το πέταγμα του χαρταετού γιατί πολλοί Ιάπωνες προτιμούσαν να πετούν χαρταετούς από το να δουλεύουν.
Με το πέρασμα των χρόνων έγινε γνωστός και στην Ταϊλάνδη στο Αφγανιστάν, την Κορέα, την Ινδία και άλλες χώρες της Ασίας. Στην Ταϊλάνδη ακόμη και σήμερα γίνονται μονομαχίες πετάγματος χαρταετού. Το παιχνίδι έχει 78 κανόνες και κατά μέσον όρο δώδεκα θάνατοι ετησίως, σχετίζονται με το πέταγμα!
Γύρω στο 1400 οι Ευρωπαίοι εξερευνητές που ταξιδεύουν στις χώρες της Ασίας, φέρνουν τους χαρταετούς στην Ευρώπη όπου χρησιμοποιήθηκαν και στους δύο παγκόσμιους πολέμους αλλά και στις επιστήμες και την έρευνα, όπως ο μετεωρολόγος Γουίλσον χρησιμοποιούσε χαρταετό για να μετρήσει τη θερμοκρασία της ατμόσφαιρας. Το 1752 ο Βενιαμίν Φραγκλίνος με την βοήθεια χαρταετού, απέδειξε τον ηλεκτρισμό των κεραυνών με αποτέλεσμα την δημιουργία του αλεξικέραυνου.
Στην αρχαία Ελλάδα οι πρώτοι χαρταετοί εμφανίζονται γύρω στο 400 π.Χ. Αναφέρεται στην ιστορία ότι ο μηχανικός Αρχύτας στον Τάραντα, χρησιμοποίησε χαρταετό στα πειράματά του της αεροδυναμικής.
Υπάρχει και ελληνικό αγγείο της κλασικής εποχής με παράσταση κόρης που κρατάει στα χέρια της σαΐτα (είδος αετού) με ουρά έτοιμη να την πετάξει.
Πολύ αργότερα οι Γάλλοι που έμεναν στην Σμύρνη, διέδωσαν το πέταγμα του χαρταετού στα Ελληνόπουλα της Σμύρνης, της Κωνσταντινούπολης, της Χίου, της Πάτρας, της Σύρου, των Επτανήσων.
Στην Ελληνική παράδοση το πέταγμα του χαρταετού συμβολίζει το πέταγμα της ψυχής προς το Θείον και πραγματοποιείται την πρώτη μέρα της Σαρακοστής, μέρα που οι Χριστιανοί ξεκινούν την σωματική και ψυχική τους κάθαρση, οδεύοντας προς το Πάσχα και την Ανάσταση!
Το έθιμο του χαρταετού, έχει την δύναμη να ξεσηκώνει όλες τις γενιές, σ´ένα πολύχρωμο παιχνίδι, επίπονο, με επιτυχίες και απογοητεύσεις, αλλά πάντα ένα παιχνίδι χαράς και υπέροχου συναγωνισμού.
Σύμφωνα με τον Πανεπιστημιακό και σπουδαίο Έλληνα Λαογράφο Δημήτριο Λουκάτο:
«Όποιος δεν έπαιξε ποτέ του χαρταετό, δεν κοίταξε ποτέ του ψηλά!
Όποιος δεν ένοιωσε την αντίσταση του μεγάλου σπάγκου, δεν κατάλαβε την αντίσταση του αέρα.
Όποιος δεν φώναξε με την ευθύνη και την πρωτοβουλία του παιδιού που βλέπει να κινδυνεύει ο αητός του στο ψηλό μετεώρισμά του, δεν ένοιωσε τη χαρά να τα βγάζει πέρα μόνος με τη φύση».

Καλές Αποκριές και καλή Σαρακοστή!

Παρόμοια άρθρα

Λέξεις κλειδιά

NEWSLETTER

Πρωτογενή άρθρα και καινούργιο περιεχόμενο στο email σας κάθε 15 ημέρες

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ

Ακολουθήστε το κανάλι μας στο Youtube εδώ

Πρόσφατα άρθρα

20/04/2024

Η 60η Μπιεννάλε της Βενετίας το κορυφαίο παγκόσμιο εικαστικό γεγονός Σύγχρονης Τέχνης, εγκαινιάζεται επισήμως σήμερα μέσα στους χώρους των Giardini με τα εθνικά περίπτερα και του Arsenale με πληθώρα διεθνών συμμετοχών.

20/04/2024

Θυμάμαι την παιδική μου φίλη. Τη θυμάμαι κοριτσάκι που όταν ήθελε να αποδράσει καμιά φορά από ό,τι τη φόβιζε ή τη στενοχωρούσε, κρυβόταν στη ντουλάπα της μαμάς της, την ποτισμένη από το θεϊκό άρωμά της, κι εκεί εύρισκε γαλήνη και ασφάλεια, μέχρι να βγει ξανά στον έξω κόσμο.

20/04/2024

Περπατώντας στην πεζοδρομημένη οδό Κοραή, ο διαβάτης δύσκολα μπορεί να φανταστεί ότι από εκεί περνούσε, κάποτε, ένας χείμαρρος, ο "Βοϊδοπνίχτης", που ξεκινούσε από τον Λυκαβηττό, χωριζόταν σε δύο βραχίονες (σημερινές οδοί Δημοκρίτου & Λυκαβηττού), που  ενώνονταν στην οδό Ακαδημίας και από τις οδούς Κοραή & Σταδίου, έφταναν στην οδό Πειραιώς. 

20/04/2024

Ο μικρός ΡΑ29-Ν3, ρομπότ τεχνολογίας 1974, μεταλλικό, σε καφέ απόχρωση με λευκές πινελιές από ένα κουβά χρώμα που έπεσε πάνω του λίγα χρόνια πριν σε μια αγχωμένη περίοδο, με τετραγωνισμένο σχήμα και δύο τεράστια, όχι πολύ συμμετρικά μάτια, λιάζεται αναπολώντας.

20/04/2024

Οι γιαγιάδες μας και, κάποιων από εμάς, ακόμα και οι μαμάδες μας, έφτιαχναν τα «ψιμύθια» τους στην κουζίνα τους, ανακατεύοντας πλήθος από υλικά, , κυρίως μαναβικής, φτιάχνοντας αλοιφές και κρέμες προσώπου στα ίδια σκεύη που ετοίμαζαν άλλες δημιουργίες ..για φάγωμα.

20/04/2024

Την τελευταία δεκαετία στην παγκόσμια ορθοπαιδική κοινότητα βρίσκει όλο και περισσότερο εφαρμογή η ενέσιμη θεραπεία με αυτόλογους αυξητικούς παράγοντες από ενεργοποιημένα αιμοπετάλια (PRP), μιας και αποτελεί μια πολλά υποσχόμενη πρωτοποριακή μέθοδο επιτάχυνσης επούλωσης των τραυματισμών των αρθρώσεων, αλλά και στην αντιμετώπιση της εκφυλιστικής οστεοαρθρίτιδας.

JUST A NUMBER

Εγγραφείτε στο Newsletter μας

Τα πιο ενδιαφέροντα άρθρα στο email σας, κάθε 15 ημέρες!

JUST A NUMBER

Εγραφείτε στο Newsletter μας