Ηλικιακά παράδοξα και ηλικιακοί αποκλεισμοί

Τα τελευταία 35 χρόνια στο πλαίσιο της επαγγελματικής μου δραστηριότητας που είναι η εφαρμοσμένη κοινωνική και καταναλωτική έρευνα έχω συναντήσει πολλά παράδοξα (τα παράδοξα πολύ συχνά είναι ενδείξεις κοινωνικών αλλαγών και μεταβάσεων). Κάποια από τα πιο επίκαιρα παράδοξα φαίνεται να συνδέονται με συγκεκριμένους ηλικιακούς αποκλεισμούς.  

Το 2022 η εφαρμοσμένη καταναλωτική έρευνα συνεχίζει αντανακλαστικά σε πολλές κατηγορίες προϊόντων και υπηρεσιών να παραγγέλνεται με ηλικιακή στόχευση που σταματά στα 55 χρόνια αγνοώντας τη δημογραφική  πραγματικότητα της χώρας (οι Έλληνες 50+ αριθμούν στο 43% του συνολικού πληθυσμού με βάση την απογραφή του 2021 , 4.622.771 εκατομμύρια από τα 10.678.632).

Παράδειγμα η τηλεοπτική αγορά και ο τρόπος που τα κανάλια αξιοποιούν τις μετρήσεις στις οποίες βασίζεται η αγορά του τηλεοπτικού χρόνου,  ο οποίος συχνά αγνοεί το κοινό πάνω από 55 ως μη δυναμικό εμπορικά. Το παράδοξο είναι πως ενώ οι νέοι σταθερά απομακρύνονται από τη γραμμική τηλεόραση, οι τηλεοπτικοί σταθμοί τείνουν  να αγνοούν το ίδιο τους το ακροατήριο.

Στη διάρκεια της δεκαετούς οικονομικής κρίσης και στη συνέχεια της υγειονομικής κρίσης, είδαμε πως το εισόδημα των 55+ ήταν πολύ συχνά αυτό που στήριξε τις νεότερες γενιές. Σε πανελλαδική on-line μέτρηση 1000 ατόμων ηλικίας 18-65 ετών που έτρεξε το Νοέμβριο του 2022, στο πλαίσιο της ερευνητικής πλατφόρμας People of Greece της qed, προέκυψε πως το ποσοστό που δηλώνουν ότι τους βοηθούν οι γονείς τους ανά ηλικιακή ομάδα διαμορφώνεται ως εξής: 17-24 ετών: 88%, 25-34 ετών: 61%, 35-44 ετών: 47%, 45-54 ετών: 51%.

Επιπλέον, το  εκλογικό αποτέλεσμα άρα και η τύχη της χώρας καθορίζεται περισσότερο από τις ηλικίες 50+ και λιγότερο από τους νεότερους ψηφοφόρους. 

Τέλος, η αγοραστική δύναμη των ηλικιών 50+ κάθε άλλο παρά ευκαταφρόνητη είναι και μάλιστα συχνά καταγράφουμε εκλεκτικές συγγένειες ανάμεσα στις συνήθειες των 50+ με αυτές των παιδιών τους (χρηματοδότες αλλά και  μιμητές των συνηθειών των νεότερων γενεών). 

Άρα, η ηλικιακή στόχευση των επιχειρήσεων οφείλει να ανοίξει στις ηλικίες άνω των 55 και αρκετοί επιχειρηματικοί κλάδοι να προσαρμοστούν στη δημογραφική πραγματικότητα της χώρας. 

 Αφετέρου όμως, οι ίδιοι οι νέοι πολύ συχνά δηλώνουν στις έρευνές μας πως στην Ελληνική κοινωνία η  silver γενιά έχει πολύ μεγαλύτερη κοινωνική και οικονομική ισχύ  από τους ίδιους και πως θεωρούν τις αγορές του εξωτερικού ως πιο youth friendly (brain drain).  Έτσι οι νέοι σήμερα χρειάζονται και ζητούν περισσότερες ευκαιρίες στην αγορά εργασίας, καλύτερους και πιο οργανωμένους τρόπους ένταξής τους στους διάφορους κλάδους της οικονομίας, σύνδεση της εκπαίδευσης με την αγορά εργασίας,  δίκαιη και γρήγορη μισθολογική εξέλιξη και ορίζοντα προοπτικών για να χτίσουν τη ζωή τους αυτόνομα και με αξιοπρέπεια. Στην  Ελλάδα ας μη ξεχνάμε οι νέοι έως 25 ετών συμμετέχουν ποσοστιαία σαφώς λιγότερο από τις άλλες Ευρωπαϊκές χώρες στο εργατικό δυναμικό της χώρας. 

Αν θεωρήσουμε ως αποδέκτη των παραπάνω  διαπιστώσεων το κόσμο των επιχειρήσεων προκύπτουν δύο σημαντικά συμπεράσματα που συνδέονται με δύο  διαφορετικούς ηλικιακούς αποκλεισμούς, ο ένας αφορά στους νέους και ο άλλος στους 55+.  Αφενός προκύπτει η προτροπή να προσαρμόσουν  την ηλικιακή στόχευση των προϊόντων και των υπηρεσιών τους  στη δημογραφική  πραγματικότητα της  χώρας και αφετέρου αναδεικνύεται η αναγκαιότητα να δημιουργήσουν ευκαιρίες για  οργανωμένη ένταξη της νέας γενιάς στο στελεχιακό τους δυναμικό.

Χριστίνα Καράμπελα

Διευθ.Σύμβουλος qed,Εταιρία Κοινωνικών κι Εμπορικών Ερευνών 

Παρόμοια άρθρα

NEWSLETTER

Πρωτογενή άρθρα και καινούργιο περιεχόμενο στο email σας κάθε 15 ημέρες

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ

Ακολουθήστε το κανάλι μας στο Youtube εδώ

Πρόσφατα άρθρα

20/04/2024

Η 60η Μπιεννάλε της Βενετίας το κορυφαίο παγκόσμιο εικαστικό γεγονός Σύγχρονης Τέχνης, εγκαινιάζεται επισήμως σήμερα μέσα στους χώρους των Giardini με τα εθνικά περίπτερα και του Arsenale με πληθώρα διεθνών συμμετοχών.

20/04/2024

Θυμάμαι την παιδική μου φίλη. Τη θυμάμαι κοριτσάκι που όταν ήθελε να αποδράσει καμιά φορά από ό,τι τη φόβιζε ή τη στενοχωρούσε, κρυβόταν στη ντουλάπα της μαμάς της, την ποτισμένη από το θεϊκό άρωμά της, κι εκεί εύρισκε γαλήνη και ασφάλεια, μέχρι να βγει ξανά στον έξω κόσμο.

20/04/2024

Περπατώντας στην πεζοδρομημένη οδό Κοραή, ο διαβάτης δύσκολα μπορεί να φανταστεί ότι από εκεί περνούσε, κάποτε, ένας χείμαρρος, ο "Βοϊδοπνίχτης", που ξεκινούσε από τον Λυκαβηττό, χωριζόταν σε δύο βραχίονες (σημερινές οδοί Δημοκρίτου & Λυκαβηττού), που  ενώνονταν στην οδό Ακαδημίας και από τις οδούς Κοραή & Σταδίου, έφταναν στην οδό Πειραιώς. 

20/04/2024

Ο μικρός ΡΑ29-Ν3, ρομπότ τεχνολογίας 1974, μεταλλικό, σε καφέ απόχρωση με λευκές πινελιές από ένα κουβά χρώμα που έπεσε πάνω του λίγα χρόνια πριν σε μια αγχωμένη περίοδο, με τετραγωνισμένο σχήμα και δύο τεράστια, όχι πολύ συμμετρικά μάτια, λιάζεται αναπολώντας.

20/04/2024

Οι γιαγιάδες μας και, κάποιων από εμάς, ακόμα και οι μαμάδες μας, έφτιαχναν τα «ψιμύθια» τους στην κουζίνα τους, ανακατεύοντας πλήθος από υλικά, , κυρίως μαναβικής, φτιάχνοντας αλοιφές και κρέμες προσώπου στα ίδια σκεύη που ετοίμαζαν άλλες δημιουργίες ..για φάγωμα.

20/04/2024

Την τελευταία δεκαετία στην παγκόσμια ορθοπαιδική κοινότητα βρίσκει όλο και περισσότερο εφαρμογή η ενέσιμη θεραπεία με αυτόλογους αυξητικούς παράγοντες από ενεργοποιημένα αιμοπετάλια (PRP), μιας και αποτελεί μια πολλά υποσχόμενη πρωτοποριακή μέθοδο επιτάχυνσης επούλωσης των τραυματισμών των αρθρώσεων, αλλά και στην αντιμετώπιση της εκφυλιστικής οστεοαρθρίτιδας.

JUST A NUMBER

Εγγραφείτε στο Newsletter μας

Τα πιο ενδιαφέροντα άρθρα στο email σας, κάθε 15 ημέρες!

JUST A NUMBER

Εγραφείτε στο Newsletter μας