Η Υστεροφημία ως επιλογή και στόχος ζωής

‘Υστεροφημία’ είναι λέξη με αρχαία ελληνική ρίζα που δηλώνει το μετά θάνατον αποτύπωμα του ανθρώπου.
Είναι ο απόηχος της ζωής μας και των πράξεων που σφράγισαν την επίγεια διαδρομή μας. Είναι η μετά από εμάς συλλογική μνήμη που κρατά ζωντανή την γήινη οντότητα του ανθρώπου, το περίγραμμα του, την αύρα του, την γοητεία της παρουσίας του.
Είναι ο άυλος εαυτός μας που διατηρείται  στην μνήμη εκείνων που έμειναν και χαράσσεται νομοτελειακά επάνω στα έργα που φέρουν το στίγμα της προσωπικότητας μας.

Από την αρχαιότητα, από τότε που γεννήθηκε η έννοια της ‘ύστερης φήμης’, οι άνθρωποι προσδοκούσαν έναν ένδοξο, ηρωικό θάνατο η τον κότινο στους Ολυμπιακούς Αγώνες  που θα τους χάριζε την αθανασία και την αιώνια ζωη . Μπροστά στον φόβο της ανυπαρξίας οι πιο ισχυροί φρόντιζαν με σπουδαίες χορηγίες και θαυμάσια μνημεία να κτίσουν την αιώνια εικόνα τους.
Οι άνθρωποι της τέχνης ,μέσα από το έργο τους, εξασφαλίζουν διαχρονικά και νομοτελειακά   την θέση τους στο Πάνθεον των αθανάτων ,ευλογημένοι από την θείο χάρισμα  του ταλέντου τους:

Κάλλας, Καβάφης, Ελύτης, Σεφέρης, Καζαντζάκης, Μελίνα, Vangelis, Θεοδωράκης… Ατελείωτη είναι  η χρυσή λίστα των προσωπικοτήτων του πνεύματος και της τέχνης που ξεκινά από την αρχαιότητα και μέχρι σήμερα τα ονόματα τους δοξάζουν την χωρα μας σε όλο τον πλανήτη.

Η μεταφυσική ανησυχία, δηλαδή ανάμεσα σε άλλα η αναζήτηση της αθανασίας οδηγεί τους  ανθρώπους  να επιλέγουν – εφόσον μπορούν – την εικόνα τους και να την υπηρετούν με συνέπεια στη συνέχεια, με πράξεις και έργα  που θα μείνουν ως το αποτύπωμα τους και πέρα από το βιολογικό τους τέλος.

Δωρεές, κοινωφελή κι εκπαιδευτικά ιδρύματα, μουσεία και χώροι πολιτισμού που στεγάζουν συλλογές και  βιβλιοθήκες, προσφέρουν στις νύν κι επόμενες γενιές αξία αθάνατη. Και στο αποτύπωμα των ευεργετών, υστεροφημία σεβαστή κι ένδοξη.

Από κάθε πολιτισμό στη ιστορία της ανθρωπότητας ξεχωρίζουν κάποιες χαρισματικές προσωπικότητες που ταυτίζονται για πάντα με την μοίρα ενός τόπου και τον καθορίζουν με θαυμαστές πράξεις που αφήνουν ένα ανεξίτηλο ένδοξο αποτύπωμα.
Στην χώρα μας οι μεγάλοι ευεργέτες έβαλαν τα θεμέλια της σύγχρονης Ελλάδας :
Το Ζάππειο, το Ευγενιδειο, το Ωνασειο, το ‘Ιδρυμα Νιάρχου, για να αναφερθούμε χαρακτηριστικά  σε κάποια εμβληματικά ιδρύματα.

Ωστόσο στην εποχή των social media και του metaverse ζούμε κάτι το πρωτόγνωρο που κινδυνεύει  να μεταλλάξει την  παραδοσιακή αντίληψη της υστεροφημίας .

Ζούμε την ηλεκτρονική ψευδαίσθηση της virtual reality στο Facebook, στο instagram η στο tik tok. Κατασκευάζουμε ψεύτικες ζωές που τις ‘σώζει’ το σύστημα και μας χαρίζει την αυταπάτη ότι σε ένα ‘ψηφιακό επέκεινα’  έχει  καταγραφεί η ύπαρξη  μας. Αυτό όμως, είναι εφήμερο (άρα θνητό)  και όχι είναι υστεροφημία (άρα αθάνατο). 
Αποτελεί μόνο μια ψηφιακή  καταγραφή φευγαλέων εικόνων, χωρίς τις ανθρώπινες αξίες και τις καθοριστικές πράξεις που  χαρίζουν στον ‘εφήμερο’, θνητό άνθρωπο την αιώνια συλλογική μνήμη.

Η φήμη, που χτίζεται λιθαράκι – λιθαράκι στη διάρκεια μιας ζωής, είναι κι αυτή μια επιλογή: 
Πώς θα ήθελα να με θυμούνται οι επόμενοι «ύστερα»; 

Αν οι πράξεις και τα έργο μιας ζωής εξυπηρετούν με συνέπεια τη σχετική  επιλογή – και τον αντίστοιχο στόχο – τότε η υστερο-φημία παραμένει ανεξίτηλη, αιώνια, αθάνατη.    

Παρόμοια άρθρα

Λέξεις κλειδιά

NEWSLETTER

Πρωτογενή άρθρα και καινούργιο περιεχόμενο στο email σας κάθε 15 ημέρες

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ

Ακολουθήστε το κανάλι μας στο Youtube εδώ

Πρόσφατα άρθρα

20/04/2024

Η 60η Μπιεννάλε της Βενετίας το κορυφαίο παγκόσμιο εικαστικό γεγονός Σύγχρονης Τέχνης, εγκαινιάζεται επισήμως σήμερα μέσα στους χώρους των Giardini με τα εθνικά περίπτερα και του Arsenale με πληθώρα διεθνών συμμετοχών.

20/04/2024

Θυμάμαι την παιδική μου φίλη. Τη θυμάμαι κοριτσάκι που όταν ήθελε να αποδράσει καμιά φορά από ό,τι τη φόβιζε ή τη στενοχωρούσε, κρυβόταν στη ντουλάπα της μαμάς της, την ποτισμένη από το θεϊκό άρωμά της, κι εκεί εύρισκε γαλήνη και ασφάλεια, μέχρι να βγει ξανά στον έξω κόσμο.

20/04/2024

Περπατώντας στην πεζοδρομημένη οδό Κοραή, ο διαβάτης δύσκολα μπορεί να φανταστεί ότι από εκεί περνούσε, κάποτε, ένας χείμαρρος, ο "Βοϊδοπνίχτης", που ξεκινούσε από τον Λυκαβηττό, χωριζόταν σε δύο βραχίονες (σημερινές οδοί Δημοκρίτου & Λυκαβηττού), που  ενώνονταν στην οδό Ακαδημίας και από τις οδούς Κοραή & Σταδίου, έφταναν στην οδό Πειραιώς. 

20/04/2024

Ο μικρός ΡΑ29-Ν3, ρομπότ τεχνολογίας 1974, μεταλλικό, σε καφέ απόχρωση με λευκές πινελιές από ένα κουβά χρώμα που έπεσε πάνω του λίγα χρόνια πριν σε μια αγχωμένη περίοδο, με τετραγωνισμένο σχήμα και δύο τεράστια, όχι πολύ συμμετρικά μάτια, λιάζεται αναπολώντας.

20/04/2024

Οι γιαγιάδες μας και, κάποιων από εμάς, ακόμα και οι μαμάδες μας, έφτιαχναν τα «ψιμύθια» τους στην κουζίνα τους, ανακατεύοντας πλήθος από υλικά, , κυρίως μαναβικής, φτιάχνοντας αλοιφές και κρέμες προσώπου στα ίδια σκεύη που ετοίμαζαν άλλες δημιουργίες ..για φάγωμα.

20/04/2024

Την τελευταία δεκαετία στην παγκόσμια ορθοπαιδική κοινότητα βρίσκει όλο και περισσότερο εφαρμογή η ενέσιμη θεραπεία με αυτόλογους αυξητικούς παράγοντες από ενεργοποιημένα αιμοπετάλια (PRP), μιας και αποτελεί μια πολλά υποσχόμενη πρωτοποριακή μέθοδο επιτάχυνσης επούλωσης των τραυματισμών των αρθρώσεων, αλλά και στην αντιμετώπιση της εκφυλιστικής οστεοαρθρίτιδας.

JUST A NUMBER

Εγγραφείτε στο Newsletter μας

Τα πιο ενδιαφέροντα άρθρα στο email σας, κάθε 15 ημέρες!

JUST A NUMBER

Εγραφείτε στο Newsletter μας