Π η Πύλη

Αρχαία Παιδεία
Κι αναρωτιόταν
ο Τέλης ο σοφόφιλος
Τα της ποίησης κατασκευάσματα
σοφών ιδιοκτησίες
ή των τρελών τεχνάσματα!

Παιδεία και παιδί, πολίτης και ποιότης.
Αχ! Μικρά μου, μεγάλος ντόρος και κινητοποιήσεις για το νομοσχέδιο των ιδιωτικών πανεπιστημίων. Και ένα υπουργείο Παιδείας, στον απόηχο των αντιδράσεων που έχουν προκληθεί, απαντά σε μια σειρά ερωτήσεων. Διαβάζοντας, παρατήρησα την προσπάθεια να κατευνάσει το σφοδρότατο κύμα αντιδράσεων. 

Λέξεις ανάλυσης του νομοσχεδίου: απελευθέρωση, αυτονομία, αναχρονιστικό μονοπώλιο, χρηματοδότηση, γραφειοκρατία, ψηφιοποίηση, πιστοποίηση, διαφάνεια στις δαπάνες, διεθνοποίηση, δικαιόχρηση, έλεγχος και έρευνα αγοράς, αξιοποίηση ερευνητικών αποτελεσμάτων.

….Και η συζήτηση για την ταμπακέρα; «Ον τόπικ» που θα λέγαμε και σε «απόλυτα ελληνικά»; Η ΠΑΙΔΕΙΑ; 

Και ξεφυλλίζοντας το βράδυ εκείνο τα όνειρά μου, στη δική μου τη σελίδα εσταμάτησα και θυμήθηκα για μένανε πως δάκρυσα (παραποιώντας το γνωστό λαϊκό άσμα) και προσπαθώντας κάτι για να θυμηθώ, αποκοιμήθηκα, Μικρά μου! 

Κι ονειρεύτηκα! Βρέθηκα σ’ ένα περίεργο δάσος, κάτι σαν την Ευτυχία στο δάσος των θαυμάτων, όπου παράξενα δέντρα, φυτά και ζώα με ποικίλα χρώματα υπήρχαν. Περιδιάβαινα εντυπωσιασμένη μα και κουρασμένη από την πολλή εργασία της ημέρας, λίγο σκυφτή, μιας και δε μπορούσα να κρατήσω τους ώμους ψηλά, απ’ το βάρος των εργασιακών ευθυνών. Σ’ ένα στενό δρομάκι, με λιθαράκια ελαφρώς κοφτερά, με πυκνή βλάστηση αριστερά και δεξιά, σ’ όλα τα χρώματα του μπλε, βλέπω ένα δέντρο …κανονικό. Με το καφέ του κάτω, το πράσινο επάνω κι ένα λευκό στα ριζά του. Στην αρχή λαθεύω πως είναι ρούχο λινάρι άδειο, μα καθώς πλησιάζω, βλέπω γέροντα λευκομάλλη ν’ ατενίζει τον ουρανό, που είχε χρώμα purple –Deep Purple. Αίφνης, γυρίζει, με κοιτάζει επίμονα στα μάτια, μου χαμογελά και ρωτά: «Γιατί σκύβεις παιδί μου;» 

«Γέροντα καλησπέρα. Δύσκολες οι μέρες. Ξέρεις, είμαι γιατρός, ωράριο βαρύ, ευθύνες πολλές, πού καιρός για ξεκούραση!» 

Με κοιτάζει βαθιά απορημένος και ρωτά: «Σχολείο δεν πήγες μικρό μου;»… «Μα τι λες Γέροντα; Πώς γίνεσαι γιατρός χωρίς να πας σχολείο;» 

«Τέλης Άριστος» μου συστήνεται, «είμαι γνωστός ως ο σοφόφιλος του Δάσους. Για πες μου όμως μικρό μου…» Τον διακόπτω για να συστηθώ κι εγώ: «Ευτυχία Α. ιατρός και ποιήτρια» λέω με καμάρι «…συνεχίστε»

«Για πες μου, στο σχολείο δεν σου μάθανε τη σωστή πρόσθεση; Των γνώσεων της καθημερινότητας –αριθμητική, γραφή, ανάγνωση- με τις αξίες που κάνουν τον άνθρωπο ηθικότερο;»

«Βεβαίως, Γέροντα Τέλη. Τι νομίζετε;» άρχισα τους πληθυντικούς της άμυνας, γιατί προέβλεψα πως η συζήτηση θα σοβάρευε.

«Μικρό μου αν είναι έτσι, τότε σε εκπαίδευσαν πως η παιδεία έχει χρησιμοθηρική πλευρά –τη μικρότερη πλευρά- για το πρακτικό κομμάτι της ζωής, ώστε να κάνεις τις εργασίες με το λιγότερο κόπο και χρόνο και, τη μερίδα του λέοντος έχει η άλλη πλευρά, η ηθικοπλαστική του ελεύθερου ανθρώπου, που μαθαίνει τα χρήσιμα μα όχι τα χυδαία».

Το αίμα άρχισε να βάφει ήδη τα μάγουλά μου (από ντροπή; από θυμό; ακαθόριστο ακόμη το συναίσθημα) «Γέροντα Τέλη, τι εννοείτε ως ελεύθερο άνθρωπο; Δεν είμαι;»

«Συ είπας μικρό μου. Ελεύθερος είναι ο καλός και αγαθός με δυνατότητα του «παρά το ελεύθειν όπου ερά τις» δηλαδή να πηγαίνει εκεί όπου αγαπά, με σωματική ευεξία, πνευματική διαύγεια και ηθική αρετή. Και ν’ αδυνατεί να βρει χαρά στην ευτέλεια»  

«Μα Γέροντα, ηθική αρετή και…» άρχισα να χαμηλώνω τη φωνή. Τι να του πω, για τη σωματική ευεξία αφού έσκυβα ή την πνευματική διαύγεια που καλυπτόταν από την ομίχλη της κούρασης! 

«Μικρό μου, ύψιστο παιδαγωγικό μέλημα είναι η εκπαίδευση της σωστής διαχείρισης του ελεύθερου χρόνου. Όχι μόνο ν’ αποδίδεις τα μέγιστα στις πρακτικές ασχολίες μα να συνδέεσαι σωστά μ’ εσένα κι έτσι και με τους άλλους! Κι αυτό γίνεται μόνο αν γνωρίζεις, αφού έχεις παιδευτεί σωστά. Σ’ έμαθαν μικρό μου να εργάζεσαι σωστά, να καταβάλλεις για την ίδια εργασία το σωστό χρόνο και κόπο, να μην σκορπίζεσαι; Σ’ έμαθαν πως το διάλειμμα και το ‘παιχνίδι’ είναι απαραίτητα για τη σωστή πρακτική –εργασιακή απόδοση; Σ’ έμαθαν πως ο ελεύθερος χρόνος σου είναι το μεγαλύτερο και σημαντικότερο κομμάτι της μέρας σου, που δίνει νόημα στην ύπαρξή σου και πώς το κομμάτι αυτό θα το διαχειρίζεσαι με το ακέραιο των δυνάμεών σου; 

«Μα …Γέροντα…» ψέλλιζα, σκεπτόμενη τις δεκαετίες πίσω. Τις λάθος αντιλήψεις, τις λάθος κινήσεις… Τη θεώρηση του παιχνιδιού ως χαλάρωση και ξεκούραση. Το μπέρδεμα πως αυτό είναι ΕΛΕΥΘΕΡΟΣ ΧΡΟΝΟΣ. Τί ντροπή, τί ενοχή, και τί λάθος να αισθάνομαι έτσι! «Ποιος μ’ έμαθε Γέροντα, πως ο χρόνος μού ανήκει, πως η ζωή μου, μού ανήκει!»

«Μικρό μου, ο χρόνος, ο ελεύθερος χρόνος είναι η ολοκλήρωση της ύπαρξης, που θα οδηγήσει στην ευτυχία, Ευτυχία. Δε σε εκπαίδευσαν σ’ αυτό; Δεν σου έμαθαν την ευχαρίστηση της ζωής που οδηγεί στην ευτυχία της ζωής και εν τέλει στην ευδαιμονία; Δε σε δίδαξαν τη λεπτή ισορροπία της ανάπτυξης δεξιοτήτων και εξάσκησής τους για προσωπική ευχαρίστηση, για χάρη σου, σε αντιδιαστολή με την εκμάθηση των απαιτούμενων για την εργασιακή σου απόδοση και ως αναγκαία για χάρη των άλλων; Σκοπός της παιδείας μικρή μου Ευτυχία είναι η διάπλαση ελεύθερων ατόμων. Η εκμάθηση των πρακτικών για την εργασία είναι σημαντική, μα το μικρότερο κομμάτι της παιδείας. Το μέγιστο είναι οι γνώσεις για τις ασχολίες του ελεύθερου χρόνου που εκεί «παίζεται» η ολοκλήρωση της ύπαρξης».

«Δηλαδή, Γέροντα Τέλη, η δημιουργική δραστηριότητα είναι πολύ πιο σημαντική από την χρηστική αξία των γνώσεων; Δηλαδή το μάθημα της μουσικής στο σχολείο είναι πιο σημαντικό απ’ την γραφή, την ανάγνωση, το…» 

«Μικρό μου, με βάση την απορία σου αυτή, σε ρωτώ: Τί χρησιμότητα έχει το μάθημα της μουσικής; Ως κάτι αναγκαίο; Καμιά υλική ανάγκη δεν εξυπηρετεί. Ως κάτι χρήσιμο; δεν προσθέτει στις στοιχειώδεις γνώσεις π.χ. οργάνωσης της ιατρικής σου εργασίας. Ως κάτι που συντελεί στη σωματική υγεία; Δεν είναι γυμναστική. Άρα τι; Συντελεί στο σημαντικότερο. Στην εκμάθηση για τη βίωση του ελεύθερου χρόνου και είναι παράδειγμα δημιουργικής ενασχόλησης χωρίς όμως να είναι τελικός σκοπός. Τα παιδιά μαθαίνουν από τα παραδείγματα».  

Πόσο ανελεύθερη μπορεί να έχω υπάρξει; Πόσο άνετα διέθεσα χρόνο για τα δημιουργικά μου ενδιαφέροντα χωρίς να νοιαστώ για το πόσο χρόνο και κόπο θα δαπανούσα; Πόσο με κράτησα σε εγρήγορση στην ευχαρίστηση; Η ευτυχία είναι ενεργητική διαδικασία! Κι η υπαρξιακή ολοκλήρωση; Εξειδικευμένες γνώσεις προς εργασιακή χρήση κι όχι καλλιέργεια των προσωπικών ενδιαφερόντων; 

«Αχ Γέροντα! Δημιουργούμε ανελεύθερους ανθρώπους, του αναγκαίου χωρίς το ευτυχές; Απαίδευτους! Ο ελεύθερος άνθρωπος είναι ευγενής, έχει όραμα κι όχι μόνο χρησιμοθηρία. Διακρίνει το….»

«Ναι μικρό μου! Διακρίνει το «ζην» από το «ευ ζην». Ο ελεύθερος άνθρωπος  -ο παιδευμένος σωστά- έχει κατανοήσει πως η χρησιμότητα είναι το ζην, η βάση της ζωής, μα η ευχαρίστηση είναι ο λόγος της ύπαρξης, η ελευθερία, το ευ ζην. Δες, Ευτυχία, αν θεωρείς τον ελεύθερο χρόνο σου απραξία κι πλήττεις, τότε λυπάμαι μικρό μου, είσαι απαίδευτος άνθρωπος. «Η ζωή περνά σαν αστραπή, μα προλαβαίνεις!»*

Και κάπου εκεί, με τόσα διαφορετικά, έντονα συναισθήματα μέσα μου, ξύπνησα! Με μια πικρόγλυκη αίσθηση, μ’ ένα μούδιασμα, μ’ ένα κλαυσίγελο και μια συνειδητοποίηση ζωής.
Παιδεία, το σημαντικότερο Π της πύλης στην είσοδο της ελεύθερης ζωής. 

Υ.Γ. Κι εκεί κατανόησα. Γιατί η Ποίηση! Πώς, από τη χρήση μιας ξύλινης και ίσως στείρας σύγχρονης ιατρικής γλώσσας, (το χρηστικό) πέρασα στην ποίηση, στην ευχαρίστηση, στην ομορφιά, στη μαγεία και εν τέλει στην ελευθερία της ζωής, δικαιώνοντας έτσι το βαρύ μου όνομα. Ευτυχία!
Μόνο το χρήσιμο, ελάχιστα ταιριάζει στον μεγαλόψυχο και ελεύθερο άνθρωπο. Ήρθε η ώρα να παιδευτούμε και να μεγαλώσουμε, Μικρά μου! 

*Ρήση του Καζαντζάκη 

Παρόμοια άρθρα

Λέξεις κλειδιά

NEWSLETTER

Πρωτογενή άρθρα και καινούργιο περιεχόμενο στο email σας κάθε 15 ημέρες

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ

Ακολουθήστε το κανάλι μας στο Youtube εδώ

Πρόσφατα άρθρα

20/04/2024

Η 60η Μπιεννάλε της Βενετίας το κορυφαίο παγκόσμιο εικαστικό γεγονός Σύγχρονης Τέχνης, εγκαινιάζεται επισήμως σήμερα μέσα στους χώρους των Giardini με τα εθνικά περίπτερα και του Arsenale με πληθώρα διεθνών συμμετοχών.

20/04/2024

Θυμάμαι την παιδική μου φίλη. Τη θυμάμαι κοριτσάκι που όταν ήθελε να αποδράσει καμιά φορά από ό,τι τη φόβιζε ή τη στενοχωρούσε, κρυβόταν στη ντουλάπα της μαμάς της, την ποτισμένη από το θεϊκό άρωμά της, κι εκεί εύρισκε γαλήνη και ασφάλεια, μέχρι να βγει ξανά στον έξω κόσμο.

20/04/2024

Περπατώντας στην πεζοδρομημένη οδό Κοραή, ο διαβάτης δύσκολα μπορεί να φανταστεί ότι από εκεί περνούσε, κάποτε, ένας χείμαρρος, ο "Βοϊδοπνίχτης", που ξεκινούσε από τον Λυκαβηττό, χωριζόταν σε δύο βραχίονες (σημερινές οδοί Δημοκρίτου & Λυκαβηττού), που  ενώνονταν στην οδό Ακαδημίας και από τις οδούς Κοραή & Σταδίου, έφταναν στην οδό Πειραιώς. 

20/04/2024

Ο μικρός ΡΑ29-Ν3, ρομπότ τεχνολογίας 1974, μεταλλικό, σε καφέ απόχρωση με λευκές πινελιές από ένα κουβά χρώμα που έπεσε πάνω του λίγα χρόνια πριν σε μια αγχωμένη περίοδο, με τετραγωνισμένο σχήμα και δύο τεράστια, όχι πολύ συμμετρικά μάτια, λιάζεται αναπολώντας.

20/04/2024

Οι γιαγιάδες μας και, κάποιων από εμάς, ακόμα και οι μαμάδες μας, έφτιαχναν τα «ψιμύθια» τους στην κουζίνα τους, ανακατεύοντας πλήθος από υλικά, , κυρίως μαναβικής, φτιάχνοντας αλοιφές και κρέμες προσώπου στα ίδια σκεύη που ετοίμαζαν άλλες δημιουργίες ..για φάγωμα.

20/04/2024

Την τελευταία δεκαετία στην παγκόσμια ορθοπαιδική κοινότητα βρίσκει όλο και περισσότερο εφαρμογή η ενέσιμη θεραπεία με αυτόλογους αυξητικούς παράγοντες από ενεργοποιημένα αιμοπετάλια (PRP), μιας και αποτελεί μια πολλά υποσχόμενη πρωτοποριακή μέθοδο επιτάχυνσης επούλωσης των τραυματισμών των αρθρώσεων, αλλά και στην αντιμετώπιση της εκφυλιστικής οστεοαρθρίτιδας.

JUST A NUMBER

Εγγραφείτε στο Newsletter μας

Τα πιο ενδιαφέροντα άρθρα στο email σας, κάθε 15 ημέρες!

JUST A NUMBER

Εγραφείτε στο Newsletter μας