Art booming στην Αθήνα!

Το 2024 ξεκινά εντυπωσιακά στον χώρο του πολιτισμού: 
Η Αθήνα με τις 80 γκαλερί και τα σπουδαία μουσεία της κατέκτησε δικαιωματικά μια καθοριστική θέση στον παγκόσμιο χάρτη της Τέχνης και έγινε προορισμός για φιλότεχνους και συλλέκτες. Το art booming της Αθήνας αλλά και της Θεσσαλονίκης, με τα εκπληκτικά μουσεία και τις πρωτοποριακές γκαλερί ,μας υπόσχεται μια χρονιά με εξαιρετικές  εκθέσεις που ήδη έχουν ξεκινήσει.

Το πρώτο άρθρο του 2024, της σελίδας Τέχνης και Πολιτισμού του just a number είναι αφιερωμένο σε ένα κορυφαίο ζωγράφο, αγιογράφο, γλύπτη, χαρισματικό δάσκαλο και λάτρη της αρχαιοελληνικής αισθητικής τον αείμνηστο Παύλο Σάμιο σε μια έκθεση μνήμης «Ζωή στην Τέχνη» στον χώρο πολιτισμού Artworx, στην Κηφισιά.

Μια συνοπτική αναδρομική έκθεση που τόσο εμπνευσμένα σκηνοθέτησαν η σύντροφος και μούσα του ζωγράφου Μαρία Ξανθάκου, με την εστέτ κόρη της Ιζαμπέλα Φρανσές.
Έστησαν μοναδικά ένα φαντασιακό atelier d’artiste με έργα από όλες του τις εποχές, σε μια πανδαισία χρωμάτων και σχεδιασμών με ένα τρόπο μαγικό ικανό να αναβιώσει την συναρπαστική προσωπικότητα του σπουδαίου ζωγράφου και να επαναφέρει την γοητευτική ατμόσφαιρα των έργων του.
Μέσα από την ένταση της σουρεαλιστικής γραφής του και τις αισθησιακές γυναικείες φιγούρες του αναδύεται ο ονειροπόλος ερωτισμός που κυριαρχεί στα έργα του.
Ο Σάμιος ερωτευμένος με την ζωή, την γυναίκα , την θάλασσα, το βαθύ γαλάζιο του ελληνικού ουρανού και τις καμπύλες των αγαλμάτων υπνοβατεί ανάμεσα στην πραγματικότητα και ένα σύμπαν ονειρικό γεμάτο φως.

Η μούσα του, η Μαρία του Σάμιου, όπως η Gala του Dali, διατηρεί την πνοή του έργου του με απέραντο σεβασμό και με το δικό της χάρισμα, που και ο ίδιος πάντα επαινούσε, κατάφερε να αναστήσει ένα θαυμάσιο ψηφιδωτό της δουλειάς του, σαν ένα παλίμψηστο μνήμης.
Στις 4 Φεβρουαρίου του 2021 έφυγε από την ζωή ο Παύλος Σάμιος πριν ακόμα στεγνώσει το τελευταίο του έργο, ένα ακόμα «καφέ Παράδεισος». Εκεί ψηλά στον αιώνιο παράδεισο που βρίσκεται σήμερα, σίγουρα συνεχίζει μεταφυσικά να ζωγραφίζει και να γεμίζει με τα υπέροχα χρώματα του τον ουρανό.

Γεννημένος ζωγράφος, από μικρός σχεδιάζει τις περίφημες γόβες, μέσα στο εργαστήρι του πατέρα του, που είχε πάντα σαν αρχέτυπο και «φετίχ», τις διάσημες κόκκινες γόβες.
Ένα μοτίβο που επαναλαμβάνεται διαχρονικά και τον συνδέει με τα παιδικά χρόνια και τον καλλιτέχνη υποδηματοποιό πατέρα του. Μπαίνει στην Σχολή Καλών Τεχνών πολύ νέος και με πάθος αφιερώνεται στην ζωγραφική με δασκάλους τον Μόραλη και τον Νικολάου που έπαιξαν καθοριστικό ρόλο στην εξέλιξη του, όπως και η παραμονή του στο Παρίσι που σφράγισε υπαρξιακά την ζωγραφική και την προσωπικότητα του.

Δεν άντεξε όμως την καταχνιά του Παρισιού και γύρισε στην Ελλάδα για να ξαναβρεί το φως της Αττικής και τις ρίζες του.
Στην πόλη του φωτός μυήθηκε στην σύγχρονη τέχνη και ανακάλυψε τα ιερά τέρατα της ζωγραφικής κυρίως τον Picasso που τον επηρέασε με τον ανατρεπτικό μοντερνισμό του.
«Με τράνταξε ο Picasso, από τα 17 μου τον κουβαλάω μέσα μου».

Ο Παύλος Σάμιος ακολουθούσε τις νέες τάσεις με την ευκολία που του προσέφερε το μεγάλο ταλέντο του στο σχέδιο και το χρώμα. Έψαχνε την εσωτερική φωνή της προσωπικής έκφρασης.
Ώσπου ξαφνικά, μετά από ένα μοιραίο γεγονός όπου καταστράφηκαν όλα τα έργα του σε μια πυρκαγιά στο Παρίσι, συγκλονισμένο τόσο πολύ, αναθεωρεί τα πάντα και αναζητά το κέντρο του στην τέχνη αλλά και στην ζωη του.
Ανατροπή υπαρξιακή που τον οδηγεί στην δική του ταυτότητα, την προσωπική του γραφή, μέσα από την βυζαντινή παράδοση που είχε διδαχθεί στο Άγιο Όρος από αγιογράφους μοναχούς.
Το εικαστικό του ύφος γεννιέται μέσα από την βυζαντινή τέχνη, τα ερεθίσματα των σύγχρονων ρευμάτων και τα βιώματα της πληθωρικής, επικούριας ζωής του.

«Αν ξέρεις την Βυζαντινή, ξέρεις όλη την ζωγραφική» έλεγε με την βεβαιότητα του ζωγράφου που είχε βαθειά μυηθεί στην βυζαντινή αγιογραφία.
Με την παραδοσιακή τεχνική της νωπογραφίας είχε φιλοτεχνήσει πολλά παρεκκλήσια κυρίως σε χώρους ιδιωτικούς , με το δικό του στυλ και την υψηλή βυζαντινή αισθητική.
Πολύτροπος και ευρηματικός δημιουργούσε γλυπτά και ζωγράφιζε επάνω στα πέτρινα σπαράγματα μιας φανταστικής ανασκαφής . Κάθε επιφάνεια ήταν καμβάς για εκείνον και άφηνε παντού ένα περίγραμμα ,ένα φευγαλέο ιχνογράφημα. Υπήρξε δάσκαλος χαρισματικός και σφράγισε τους μαθητές του στην Σχολή Καλών Τεχνών όπου δίδασκε με έμπνευση και βαθειά γνώση της ιστορίας της Τέχνης.

Του άρεσε να αφηγείται και να μιλά για τους δασκάλους του αναπολώντας με νοσταλγία τις βραδιές στον Μαγεμένο Αυλό με τον Χατζηδάκη, τον Τσαρούχη, τον Γκάτσο, τον Βολανάκη την περίφημη παρέα των δημιουργών που έχτιζαν την σύγχρονη Ελλάδα με στίχους, μουσική, ζωγραφική και θέατρο.

Ανάμεσα σε τόσους φωτισμένους ανθρώπους ανδρώθηκε η προσωπικότητα του Παύλου Σάμιου και άνθησε το πολύπλευρο ταλέντο του. Του άρεσαν οι εκθέσεις για να παρουσιάζει ολοκληρωμένους τους θεματικούς του κύκλους και να επικοινωνεί με τον κόσμο, κυρίως με τους νέους. Ακούραστος δημιουργός της ζωγραφικής τέχνης, την υπηρετούσε με πάθος και αχαλίνωτη φαντασία.

Τα τελευταία χρόνια είχε ξεκινήσει μια σπουδαία έρευνα για το χρώμα στα αρχαία γλυπτά και πειραματιζόταν στους αρχαίους χρωματικούς συνδυασμούς με αναπαραστάσεις εγχρώμων αγαλμάτων Δημιουργικός μέχρι το τέλος άφησε μια πολυδιάστατη ζωγραφική κληρονομιά η οποία αφηγείται όλη την πορεία της ελληνικής ζωγραφικής ,από την βυζαντινή αγιογραφία μέχρι τα ‘σπασμένα γλυπτά’ επάνω στο αναλώσιμο χαρτόνι.

Η μούσα του και γυναίκα της ζωής του Μαρία Ξανθάκου μας καλεί να τον θυμηθούμε μαζί της στο μαγικό εικαστικό ταξίδι που σκηνογράφησε μοναδικά «in memoriam».

Ταυτότητα εκδήλωσης Artworx : Κολοκοτρωνη 1 Κηφισιά ( 1ος όροφος )
Διάρκεια έκθεσης από 5/12/23 έως 30/1/24

Παρόμοια άρθρα

Λέξεις κλειδιά

NEWSLETTER

Πρωτογενή άρθρα και καινούργιο περιεχόμενο στο email σας κάθε 15 ημέρες

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ

Ακολουθήστε το κανάλι μας στο Youtube εδώ

Πρόσφατα άρθρα

20/04/2024

Η 60η Μπιεννάλε της Βενετίας το κορυφαίο παγκόσμιο εικαστικό γεγονός Σύγχρονης Τέχνης, εγκαινιάζεται επισήμως σήμερα μέσα στους χώρους των Giardini με τα εθνικά περίπτερα και του Arsenale με πληθώρα διεθνών συμμετοχών.

20/04/2024

Θυμάμαι την παιδική μου φίλη. Τη θυμάμαι κοριτσάκι που όταν ήθελε να αποδράσει καμιά φορά από ό,τι τη φόβιζε ή τη στενοχωρούσε, κρυβόταν στη ντουλάπα της μαμάς της, την ποτισμένη από το θεϊκό άρωμά της, κι εκεί εύρισκε γαλήνη και ασφάλεια, μέχρι να βγει ξανά στον έξω κόσμο.

20/04/2024

Περπατώντας στην πεζοδρομημένη οδό Κοραή, ο διαβάτης δύσκολα μπορεί να φανταστεί ότι από εκεί περνούσε, κάποτε, ένας χείμαρρος, ο "Βοϊδοπνίχτης", που ξεκινούσε από τον Λυκαβηττό, χωριζόταν σε δύο βραχίονες (σημερινές οδοί Δημοκρίτου & Λυκαβηττού), που  ενώνονταν στην οδό Ακαδημίας και από τις οδούς Κοραή & Σταδίου, έφταναν στην οδό Πειραιώς. 

20/04/2024

Ο μικρός ΡΑ29-Ν3, ρομπότ τεχνολογίας 1974, μεταλλικό, σε καφέ απόχρωση με λευκές πινελιές από ένα κουβά χρώμα που έπεσε πάνω του λίγα χρόνια πριν σε μια αγχωμένη περίοδο, με τετραγωνισμένο σχήμα και δύο τεράστια, όχι πολύ συμμετρικά μάτια, λιάζεται αναπολώντας.

20/04/2024

Οι γιαγιάδες μας και, κάποιων από εμάς, ακόμα και οι μαμάδες μας, έφτιαχναν τα «ψιμύθια» τους στην κουζίνα τους, ανακατεύοντας πλήθος από υλικά, , κυρίως μαναβικής, φτιάχνοντας αλοιφές και κρέμες προσώπου στα ίδια σκεύη που ετοίμαζαν άλλες δημιουργίες ..για φάγωμα.

20/04/2024

Την τελευταία δεκαετία στην παγκόσμια ορθοπαιδική κοινότητα βρίσκει όλο και περισσότερο εφαρμογή η ενέσιμη θεραπεία με αυτόλογους αυξητικούς παράγοντες από ενεργοποιημένα αιμοπετάλια (PRP), μιας και αποτελεί μια πολλά υποσχόμενη πρωτοποριακή μέθοδο επιτάχυνσης επούλωσης των τραυματισμών των αρθρώσεων, αλλά και στην αντιμετώπιση της εκφυλιστικής οστεοαρθρίτιδας.

JUST A NUMBER

Εγγραφείτε στο Newsletter μας

Τα πιο ενδιαφέροντα άρθρα στο email σας, κάθε 15 ημέρες!

JUST A NUMBER

Εγραφείτε στο Newsletter μας