Κώστας Τσόκλης
Κορυφαίος σύγχρονος διεθνής εικαστικός

Διανοούμενος
Πρωτοποριακός
Ανατρεπτικός

Αφοριστικός
Σκηνοθέτης
Performer
Ποιητής
Από την Arte Povera στα NFT (Non Fungible Token)

Ο Κώστας Τσόκλης βρίσκεται στο Λονδίνο πενήντα χρόνια μετά την ιστορική έκθεση «οκτώ στάσεις -οκτώ Έλληνες». Συμμετείχαν τότε οι κορυφαίοι Αντωνάκος, Κανιάρης, Χρυσά, Κουνέλλης, Παύλος, Σαμαράς, Τάκης και Τσόκλης. Η χρυσή γενιά των εικαστικών που πήραν την θέση τους στον διεθνή χώρο της σύγχρονης τέχνης.
Στο Hellenic Centre, την Πέμπτη 21 Μαρτίου, επίσημα καλεσμένος, βρέθηκε απέναντι στην Ειρήνη Μιρένα Παπαδημητρίου, διευθύντρια του FutureEverything, τον Σπύρο Γαλάνη από τον οργανισμό Nelum και την διευθύντρια του Μουσείου Τσόκλη, Χρυσάνθη Κουτσουράκη, για μια αποκαλυπτική συζήτηση επάνω στην ψηφιακή τέχνη και τα NTF, ιχνηλατώντας την πορεία της σύγχρονης τέχνης στην Ελλάδα και στον κόσμο, μέσα από το πρίσμα της προσωπικής του κοσμοθεωρίας.
Υπαρξιακά προβληματισμένος με την ψηφιακή εποχή και τις αδιανόητες δυνατότητες του κυβερνοχώρου μυείται στους νέους metaverse κωδικούς και με ψηφιακή γέφυρα τη Nelum.art και την blockchain τεχνολογία προσφέρει στους φιλότεχνους την μοναδική ευκαιρία να αποκτήσουν ψηφιακές δημιουργίες των έργων του.
Με έμπνευση από γνωστές εγκαταστάσεις της «ζωντανής ζωγραφικής» του που σφράγισε την ιστορία της Τέχνης του 20ου αιώνα, πειραματίζεται σε μοναδικά ψηφιακά έργα τα περίφημα NFT.
Πέρα από την παραδοσιακή τέχνη των γκαλερί και των μουσείων η Nelum.art προωθεί ένα καινούργιο μοντέλο τεχνολογικής άυλης δημιουργίας, που απευθύνεται στην Gen Z με έργα καταγεγραμμένα στον κυβερνοχώρο σε μορφή σύντομων «video art» αποσπασμάτων.
Ο Κώστας Τσόκλης ακολουθώντας την «Προμηθεϊκή» ορμή του ταλέντου του, τόλμησε να συν-δημιουργήσει με τη Nelum ψηφιακά συλλεκτικά έργα χρησιμοποιώντας την blockchain τεχνολογία.
Ένα από αυτά, ο Σίσυφος (Sisyfos) πεντάλεπτο μοναδικό απόσπασμα με τον ίδιο τον καλλιτέχνη υπερβατικό πρωταγωνιστή του Σισύφειου δράματος.

Το εμβληματικό NFT του Κώστα Τσόκλη από την συλλογή της Nelum.art συγκλονίζει όπως και τόσα προηγούμενα έργα του της «living art», με την θεατρικότητα και την ένταση της καθηλωτικής παγωμένης στιγμής, που ο ίδιος σκηνοθετεί με τον δικό του ευφάνταστο τρόπο, αποτυπώνοντας την φιλοσοφία του για την ζωή και το βαθύτερο νόημα της Τέχνης ως εσωτερικό βίωμα.

Το Μουσείο του στην Τήνο, είναι μια κιβωτός δημιουργίας και σκέψης όπου αφηγείται μέσα από τα έργα του και τα διεισδυτικά, αινιγματικά γραπτά του, όλη την υπαρξιακή πορεία του η οποία εξελίσσεται ακολουθώντας τους ιλιγγιώδεις ρυθμούς της εποχής μας.
Είναι σχεδόν ακατόρθωτο να περιγράψεις και να χαράξεις το πολύτροπο «ολόγραμμα» του Κώστα Τσόκλη που στα 95 του χρόνια σκιαγραφεί συγκλονιστικά την ψηφιακή επανάσταση του 21ου αιώνα και μας καθηλώνει ακόμα μια φορά .
Ζούμε σε μια «προκρούστεια» εποχή, στη «εποχή της μικρογραφίας», της μινιατούρας, όπου ελέφαντας και ποντικός, έχουν στο κινητό μας τηλέφωνο, το ίδιο μέγεθος. Αλλά και στην εποχή των τεράτων. Γέφυρες, στάδια, λεωφόροι, αεροδρόμια, κρουαζιερόπλοια, τούνελ, φράγματα που εκμηδενίζουν τον άνθρωπο σαν οντότητα. Που και αυτά όμως (σαν εικόνες) καταλήγουν στο κινητό μας, (μια που από αυτό αντλούμε δυστυχώς αναμνήσεις, πληροφορίες και γνώσεις) με κίνδυνο να χάσουμε γενικώς το μέτρο.

Γεννήθηκε το 1930 στην Αθήνα. Σπούδασε στην Σχολή Καλών Τεχνών με δάσκαλο τον σπουδαίο Γιάννη Μόραλη, έζησε στο Παρίσι και την Ρώμη.
Διοργάνωσε εκθέσεις εμβληματικές σε όλο τον κόσμο με την στήριξη του Αλεξάνδρου Ιόλα στο ξεκίνημα.
Σφράγισε την σύγχρονη Τέχνη με την ανατρεπτική «ζωντανή ζωγραφική» και σήμερα με τα NFT γράφει ιστορία στη ψηφιακή εποχή μας.
Δημιούργησε το δικό του Μουσείο στην Τήνο και παρουσίασε πρόσφατα ένα μοναδικό Catalogue Raisonné σε επιμέλεια της διευθύντριας του Μουσείου του, Χρυσάνθης Κουτσουράκη από τις Εκδόσεις Μέλισσα.
Πενήντα χρόνια μετά την πρώτη συνέντευξη που μου έδωσε και δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα ΤΑ ΝΕΑ το 1974, θα ξαναγράψω πάλι και τώρα πια, σαν επίλογο που κλείνει ένα μεγάλο κύκλο εντυπωσιακής καλλιτεχνικής πορείας, ότι ο Τσόκλης είναι πρωτεργάτης της πρωτοπορίας και συνεχίζει την έρευνα του στον κόσμο των άψυχων πραγμάτων, συνθέτοντας τα με ένα δικό του τρόπο γεμάτο φαντασία και μεγάλη αίσθηση των μορφολογικών αξιών.
Όλα στο δημιουργικό του έργο είναι αποτέλεσμα προβληματισμού για ένα νέο τρόπο επικοινωνίας σε μια εποχή κοσμογονικών αλλαγών στον χώρο του πνεύματος και της Τέχνης.

Παρόμοια άρθρα

Λέξεις κλειδιά

NEWSLETTER

Πρωτογενή άρθρα και καινούργιο περιεχόμενο στο email σας κάθε 15 ημέρες

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ

Ακολουθήστε το κανάλι μας στο Youtube εδώ

Πρόσφατα άρθρα

04/05/2024

Το Κιντσούγκι (Kintsugi) είναι μια μεσαιωνική ιαπωνική τεχνοτροπία αποκατάστασης «ρωγμών» με σκόνη χρυσού και μια ειδική κόλα που εισχωρεί στα θρυμματισμένα ανοίγματα ενός αντικειμένου από πηλό, πορσελάνη η γυαλί αναπλάθοντας τις ατέλειες με μια νέα αισθητική διάσταση.

JUST A NUMBER

Εγγραφείτε στο Newsletter μας

Τα πιο ενδιαφέροντα άρθρα στο email σας, κάθε 15 ημέρες!

JUST A NUMBER

Εγραφείτε στο Newsletter μας