Με αφορμή την τρίτη ατομική της έκθεση στην Κορέα, που εγκαινιάζεται στις 11 Νοεμβρίου 2024, η Αγγελική Αγγελίδη, μας υποδέχθηκε στην “Angel’s Art Gallery”, έναν υψηλής αισθητικής εκθεσιακό χώρο, ο οποίος φτιάχτηκε για να φιλοξενεί αποκλειστικά τα δικά της έργα και μας μίλησε για τη σχέση της με τη μακρινή αυτή χώρα, καθώς και για την καινούργια ενότητα των έργων της με βυθούς, την “Under the water“, που θα παρουσιάσει εκεί, κάνοντας ταυτόχρονα μια μικρή αναδρομή στη μέχρι τώρα πορεία της.
Η έκθεση “Under the Water” θα φιλοξενηθεί έως τις 23 Δεκεμβρίου 2024, στο Jeju Stone Park Museum. Το Jeju (Tζέτζου) είναι το μεγαλύτερο νησί που βρίσκεται στα ανοικτά των ακτών της Νότιας Κορέας. Πρόκειται για ένα νησί με απόκρημνα βράχια και εντυπωσιακούς βυθούς, στους οποίους βουτάνε γυναίκες βετεράνοι κυρίως, από 60-90 χρονών, χωρίς μπουκάλες, για να φέρουν στην επιφάνεια σφουγγάρια, κοράλλια, κοχύλια και ό,τι έχει να τους προσφέρει ο πλούτος της θάλασσας.
Η ιστορία της Αγγελικής Αγγελίδη είναι ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα και ακούγοντάς τη να τη διηγείται δεν μπορείς να μην θαυμάσεις το ανήσυχο πνεύμα, την πολυπραγμοσύνη, το πείσμα, την επιμονή, τον επαγγελματισμό αλλά και την στοχοπροσήλωσή της σ’ αυτά που έχει ονειρευτεί και κυνηγάει.
Ξεκίνησε από τον χώρο του Marketing Management και των επιχειρήσεων, όπου για πολλά χρόνια και μέχρι το 2016, δραστηριοποιήθηκε με μεγάλη επιτυχία. Κάποια στιγμή αισθάνθηκε ότι ο κύκλος αυτός άρχισε να κλείνει και τότε αποφάσισε να πραγματοποιήσει ένα όνειρο που είχε από παιδί και αυτό ήταν ν’ ασχοληθεί με τη ζωγραφική. Παρόλο που το ταλέντο της είχε εκδηλωθεί από μικρή ηλικία, δεν διέθετε τις απαραίτητες τεχνικές γνώσεις και έτσι ξεκίνησε τις σπουδές της στο “Vakalo Art & Design College”. Τελειώνοντας, συνέχισε στην Κύπρο με μαθήματα ειδικής χρωματολογίας με δάσκαλο – μέντορα τον Σπύρο Αντωνέλλο. Σε επίσκεψή της στη Σεούλ, τής δόθηκε η ευκαιρία να παρακολουθήσει μια σχολή εξειδίκευσης για digital virtual art και κολλάζ και τα μαθήματα συνεχίστηκαν, διαδικτυακά όταν επέστρεψε στην Ελλάδα, στις 2:30 τα ξημερώματα, σε ελληνική ώρα.
Παράλληλα, ασχολήθηκε με την ιστορία της τέχνης, παρακολουθώντας σεμινάρια στη Σχολή του Αλέξανδρου Ασωνίτη, “Ανοικτή Τέχνη”. Μελετώντας, ένιωσε μια ακατανίκητη έλξη για τον ασιατικό πολιτισμό και πιο συγκεκριμένα, για την κουλτούρα και τον πολιτισμό της Κορέας, μιας χώρας σχεδόν άγνωστη σε εμάς και ίσως η μόνη επαφή που έχουμε μαζί της είναι η τεχνολογία και οι κορεάτικες σειρές στο Netflix. Όπως αναφέρει, εκτός των άλλων, βρήκε αντιστοιχίες, συνδέσεις και παραλληλισμούς με τον ελληνικό κόσμο.
Η σχέση της Κορέας με την τέχνη, την εντυπωσίασε και έκτοτε άρχισε να διαβάζει, ν’ ακούει και να βλέπει οτιδήποτε σχετίζεται με τη σύγχρονη καλλιτεχνική παραγωγή αυτής. Επιθυμώντας δε να εμβαθύνει και να εντρυφήσει στον πολιτισμό της χώρας, άρχισε να μαθαίνει, με εντατικούς ρυθμούς, κορεάτικα. Όπως λέει, γνωρίζοντας τη γλώσσα ενός λαού, ανακαλύπτεις κώδικες που σου ξεκλειδώνουν μονοπάτια και σου ανοίγουν πόρτες για τη φιλοσοφία της χώρας, που δεν φαντάζεσαι. Και κάπως έτσι, γεννήθηκε η επιθυμία της να δραστηριοποιηθεί στην Κορέα, κάτι που τότε ακουγόταν σαν ένα άπιαστο όνειρο, αλλά που δεν άργησε να πραγματοποιηθεί.
Δούλεψε σκληρά, ετοιμάζοντας την πρώτη της ατομική έκθεση, στο Κέντρο Τεχνών Αθηνών (11/2021), αντλώντας πάντα έμπνευση από τις ιστορίες, παροιμίες και ρητά της Ανατολής, όπως εντυπώθηκαν μέσα από το δικό της ελληνικό φίλτρο. Παρόλο που η πρώτη της εκείνη έκθεση δεν έτυχε πολύ ενθαρρυντικής κριτικής, δεν πτοήθηκε και το αποτόλμησε. «Και εγένετο φως» ήταν ο τίτλος της εν λόγω έκθεσης με την οποία σηματοδοτείται η αρχή της καλλιτεχνικής της πορείας, με το φως, σε όλες τις διαστάσεις του, καθώς και τους έντονους, λαμπερούς χρωματικούς συνδυασμούς, ν’ αποτελούν το χαρακτηριστικό της εικαστικής της έκφρασης και γραφής.
Η μεγάλη επιτυχία της έκθεσης, άνοιξε τον δρόμο. Ακολούθησε η σειρά “Euphoria” που φιλοξενήθηκε στη Δημοτική Πινακοθήκη Μυκόνου και λίγο αργότερα στην Άγκυρα, με μεγάλη αποδοχή του τύπου και του φιλότεχνου κοινού. Η δε ενότητα των έργων με τίτλο “Europa” (με θέμα ιστορικές μάχες & ναυμαχίες της Mεσογείου), γέμισε με χρώμα τον χώρο «Κωνσταντίνος Καραμανλής», του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου στις Βρυξέλλες. Τότε, η γνωστή Ιστορικός Τέχνης Κατερίνα Κοσκινά, ενθουσιασμένη από την εντυπωσιακή εξέλιξη της Αγγελίδη, ανέλαβε την επιμέλεια της έκθεσης, λέγοντας χαρακτηριστικά ότι «ήταν τιμή της να τη συνοδέψει» στις Βρυξέλλες. Η ενότητα «Εν αρχή ην…», με θέματα εμπνευσμένα από τα χρώματα της φύσης και τη δημιουργία του κόσμου, παρουσιάστηκε στο κτήριο Covent Garden της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και ακολούθησαν εκθέσεις, στο Παρίσι, στο Λονδίνο, οι οποίες είχαν μεγάλη απήχηση, αποσπώντας εξαιρετικές κριτικές. Είναι δε η πρώτη καλλιτέχνιδα, την οποία δέχθηκαν να εκθέσει στο πιο θωρακισμένο κτίριο του κόσμου, στο κέντρο της εξωτερικής πολιτικής ΕΕΑΣ των Βρυξελλών.
Την επιθυμία της να δραστηριοποιηθεί, καλλιτεχνικά στην Κορέα, ποτέ δεν την εγκατέλειψε. Η πρώτη της επίσκεψη εκεί διήρκεσε περίπου έναν μήνα. Σ’ εκείνο το διάστημα, όπως λέει, προσπάθησε να γνωρίσει τη χώρα απ’ όλες τις πλευρές, να τη “μυρίσει”, να την αφουγκραστεί, να ζήσει σαν Κορεάτισα… Αν και οι Κορεάτες, σαν λαός, είναι συγκρατημένοι και δεν ανοίγουν εύκολα τις πόρτες τους, δεν εμπιστεύονται και δεν επενδύουν εύκολα σε καλλιτέχνες προερχόμενους από τη δύση, ούτε μπορούν να διαχειριστούν τη διαχυτικότητα και τον αυθορμητισμό μας, η δουλειά της Αγγελικής Αγγελίδη, η προσωπικότητά της, ο σεβασμός και η αγάπη της για την κουλτούρα αυτής της χώρας, συνετέλεσαν ώστε να δημιουργήσει φιλίες, να γνωρίσει πολύ σημαντικούς ανθρώπους και στο τέλος να της προταθεί να κάνει μια έκθεση στη Keumsan Gallery (Μάρτιος του 2023).
Ακολούθησε μια έκθεση στο Κοινοβούλιο της Νοτίου Κορέας και συγκεκριμένα στο επίσημο κτήριο της Βουλής – το περίφημο Sarangjae Hanok in the National Assembly – που ανοίγει αποκλειστικά και μόνο σε επισκέψεις αρχηγών κρατών. Η έκθεση «Παράλληλες Αξίες», συνέπεσε με τους εορτασμούς των 70 χρόνων από την ανεξαρτησία της Κορέας και τη συμβολή της Ελλάδας σε αυτή. Οι εικαστικές της ιστορίες αποτελούν έναν συνδυασμό του ελληνικού στοιχείου με το κορεάτικο, δημιουργώντας στους καμβάδες έναν πολύ ενδιαφέροντα πολιτισμικό διάλογο. Τα εγκαίνια της έκθεσης τίμησε με την παρουσία της η σύζυγος του Πρωθυπουργού της χώρας κ. Choi Ah-young – η οποία είναι και η ίδια σπουδαία ζωγράφος.
Η αναγνώριση και η αποδοχή της Αγγελικής Αγγελίδη από τους Κορεάτες επισφραγίστηκε όταν το Πολεμικό Μουσείο της Κορέας ζήτησε το έργο «Ναυμαχία της Σαλαμίνας» για τη μόνιμη συλλογή του, ενώ ο «Δημοσθένης» και ο «Κορεατικός Πόλεμος» κοσμούν τους τοίχους της Εθνοσυνέλευσης. Στις τιμητικές τελετές που ακολούθησαν, με αφορμή την παράδοση των έργων, παραβρέθηκαν επιφανείς άνθρωποι της χώρας, ενώ συνδύασε στις εικαστικές της ιστορίες το ελληνικό στοιχείο με το κορεατικό, δημιουργώντας στους καμβάδες της έναν πολύ ενδιαφέροντα πολιτισμικό διάλογο.
Αμέσως μετά τη ζωγράφο, τον λόγο πήρε η Κατερίνα Κοσκινά και με λίγες λέξεις περιέγραψε την Αγγελική Αγγελίδη, λέγοντας: «Όπως καταλάβατε, όταν η Αγγελική βάλει κάτι στο κεφάλι της, το κάνει. Είναι ένας γενναιόδωρος άνθρωπος που ξεπερνά τα όριά του, αλλά με επαγγελματικούς όρους. Όταν μπορείς να φτάσεις σε μια χώρα τόσο μακρινή, να ρίξεις έναν σπόρο και το ένα να φέρει το άλλο, είναι βέβαιο ότι εκεί πραγματικά υπάρχει μία ώσμωση. Μέσα στα πολλά υπέρ που έχει η Αγγελική είναι ότι μπορεί να προσαρμόζεται, να σέβεται αυτό που της δίνεται, να ακούει, να εισπράττει και να εκφράζεται ανάλογα. Νιώθω μεγάλη χαρά για την εξέλιξη της δουλειάς της αλλά και την εξέλιξή της στην Κορέα».
Σ’ όλη αυτή την πορεία, δίπλα της ο άνδρας της και η οικογένειά της που είναι το “φως” στη ζωή της, όπως λέει χαρακτηριστικά. Η πίστη τους σ’ αυτή και η στήριξή τους αποτελεί την κινητήρια δύναμη για να κατακτήσει τους στόχους της.