Παρουσιάστηκε την Πέμπτη 19 Δεκεμβρίου, στην επιβλητική αίθουσα του Φιλολογικού Συλλόγου “Παρνασσός” το νέο εικαστικό ημερολόγιο της Αρτέμιδος Χατζηγιαννάκη, με θέμα “Το Περίπτερο” και κείμενα του Νίκου Βατόπουλου.
Η χαρισματική εικαστικός η οποία αποκαλεί τον εαυτό της “συμβολαιοζωγράφο”, συνδυάζοντας το βασικό της επάγγελμα, ως συμβολαιογράφος και τη μεγάλη της αγάπη για τη ζωγραφική, φιλοτεχνεί τα τελευταία χρόνια, υπέροχα ημερολόγια με ακουαρέλες, που έχουν ως θέμα ανθρώπους, τοπόσημα και σημεία της μεγάλης της αγάπης, που είναι η Αθήνα. Η έρευνά της αλλά και η βαθιά γνώση της για την πόλη αποτυπώνεται στο ημερολόγιο κάθε έτους, με έργα που έχουν ιδιαίτερη εικαστική αλλά και συναισθηματική αξία.
Την αθηναϊκή αυτή εκδήλωση χαιρέτησε ο Γενικός Γραμματέας του Συλλόγου “Παρνασσός”, κος Μάκης Φωκάς, ο οποίος έκανε μία λίαν ενδιαφέρουσα αναφορά στην ιστορία του Συλλόγου, του αρχαιότερου πολιτιστικού Συλλόγου της Αθήνας, που ιδρύθηκε το 1865. Όπως τόνισε, και όσο παράξενο και αν ακούγεται στις μέρες μας, η ίδρυσή του, που στόχο θα είχε την «την κοινή πρόοδο και ωφέλεια του λαού», οφείλεται στο όραμα των τεσσάρων παιδιών του νομισματολόγου Παύλου Λάμπρου, ηλικίας από 15 έως 17 ετών.
Έκτοτε, ο “Παρνασσός” έπαιξε πολύ σημαντικό ρόλο στην κοινωνικο-πολιτιστική ζωή της Αθήνας, με πολλές δράσεις και εκδηλώσεις, που είχαν τόσο φιλανθρωπικό όσο και πνευματικό πρόσημο.
Μετά από μία περίοδο καμπής, ο “Παρνασσός” επανέρχεται δυναμικά στο προσκήνιο, στοχεύοντας να παίξει και πάλι πρωταγωνιστικό ρόλο στην πνευματική ζωή του τόπου μας.
Στη συνέχεια, η αρθρογράφος Έλενα Ντάκουλα μίλησε για την ιστορική διαδρομή του αθηναϊκού περίπτερου, ενός αποκλειστικά ελληνικού θεσμού, που υπάρχει επισήμως, εδώ και 110 χρόνια, αποτελώντας ένα οικείο, ζωντανό κύτταρο του αστικού ιστού, σημείο αναφοράς για την Ελλάδα και αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινότητάς μας.
Αναφέρθηκε στη δημιουργία τους, τότε που το κράτος αποφάσισε να τα παραχωρήσει στους ανάπηρους πολέμων, ως μία ελάχιστη οικονομική βοήθεια προς αυτούς, στα χρόνια της ακμής τους, τότε που ο αριθμός τους είχε αυξηθεί κατά πολύ και αυτά αποτελούσαν τοπόσημο κάθε γειτονιάς, χώρο συνεύρεσης και κοινωνικοποίησης, μέχρι τα τελευταία χρόνια και τα προβλήματα που αυτά αντιμετωπίζουν, λόγω κοινωνικο-οικονομικών μεταβολών και σκληρού ανταγωνισμού που έχει σαν αποτέλεσμα την αισθητή μείωσή τους.
Ο συγγραφέας και αρθρογράφος Νίκος Βατόπουλος συγκίνησε το κοινό με την αναδρομή που έκανε στο παρελθόν, στα χρόνια που το περίπτερο μεσουρανούσε στην ελληνική κοινωνία. Τότε που αυτό αποτελούσε τον πυρήνα της κάθε γειτονιάς και λειτουργούσε ως το μοναδικό μέσον ενημέρωσης και επαφής με τον έξω κόσμο. Πολύ εύστοχα το παρομοίασε με τα social media της εποχής μας. Όπως δε ανέφερε, o σημερινός instagramer ή follower ή σχολιαστής πολύ θα ζήλευε τα 600 τεύχη που πουλούσε κάθε βδομάδα το περιοδικό ‘ΦΑΝΤΑΖΙΟ”, έναν ασύλληπτο αριθμό, για ένα μόνο περιοδικό.
Μέσα από φωτογραφίες και ντοκουμέντα μίας εποχής που έχει παρέλθει, αναφέρθηκε στον σημαντικό ρόλο που έπαιξε τότε η εγκατάσταση των τηλεφώνων στα περίπτερα, τα οποία μετατράπηκαν σε τηλεφωνικά κέντρα της γειτονιάς. Αναφέρθηκε και στους νεαρούς αναγνώστες για τους οποίους το περίπτερο ήταν η πύλη της φαντασίας και κάθε βδομάδα περίμεναν εναγωνίως να κυκλοφορήσει το αγαπημένο τους περιοδικό για να διαβάσουν τις ιστορίες των ποδοσφαιριστών που θαύμαζαν ή να συμπληρώσουν τη συλλογή τους με χαρτάκια από τους ήρωες του Disney ή των σημαιών των χωρών του κόσμου.
Η άκρως αθηναϊκή αυτή εκδήλωση τελείωσε με μία ολιγόλεπτη προβολή ταινίας, με συρραφή αποσπασμάτων ταινιών του ελληνικού κινηματογράφου περασμένων δεκαετιών, όπου το περίπτερο ήταν ένας από τους βασικότερους πρωταγωνιστές!!!
Το ενδιαφέρον θέμα με το περίπτερο δεν εξαντλήθηκε σ ‘αυτή την παρουσίαση, αλλά θα συνεχιστεί με την ατομική έκθεση της Αρτέμιδος Χατζηγιαννάκη, με τίτλο “Πρόσωπα της Αθήνας”, επιμέλειας Νίκου Βατόπουλου, που θα φιλοξενηθεί από τις 17 Ιανουαρίου έως τις 25 Φεβρουαρίου 2025, στον εκθεσιακό χώρο του Συλλόγου “Παρνασσός”, και θα πλαισιωθεί από πολλές ξεναγήσεις.