
Tου Αλκιβιάδη Σιαράβα, Marketing, Communications & Corporate Citizenship Manager, KPMG στην Ελλάδα
Ζούμε σε μια εποχή όπου η δημόσια φωνή έχει εκδημοκρατιστεί. Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης έχουν καταργήσει τα παραδοσιακά φίλτρα επικοινωνίας και έχουν δώσει στον καθένα μας ένα μικρόφωνο. Όμως, όταν πρόκειται για επαγγελματίες άνω των 50, το ζήτημα του πώς εκφραζόμαστε στα social media γίνεται πιο σύνθετο. Γιατί ο λόγος μας πλέον δεν καθρεφτίζει απλώς τις απόψεις μας· επηρεάζει την εικόνα μας, την επαγγελματική μας αξιοπιστία και –ενίοτε– τις ευκαιρίες που μας δίνονται.
Η εμπειρία δεν ακυρώνει την ανάγκη για προσαρμογή
Οι επαγγελματίες 50+ φέρουν στις αποσκευές τους δεκαετίες εμπειρίας, κρίσης και επικοινωνιακής ευφυΐας. Όμως, τα social media δεν είναι απλώς ένα νέο εργαλείο· είναι μια νέα γλώσσα, με τους δικούς της κανόνες, τις δικές της ευαισθησίες, τη δική της ταχύτητα. Και αυτή η γλώσσα απαιτεί επανεκπαίδευση. Όχι για να αποποιηθούμε την προσωπικότητά μας, αλλά για να την εκφράσουμε με τρόπο που να είναι αποτελεσματικός, σύγχρονος και συνδετικός.
Η καλή χρήση του λόγου στα social media για έναν επαγγελματία 50+ δεν είναι απλώς μια επικοινωνιακή πρακτική. Είναι στρατηγική διαφοροποίησης.
1. Ο τόνος της φωνής: Από αυθεντία σε σύνδεση
Παλαιότερα, η εξουσία στον λόγο είχε σχέση με τη θέση, την ηλικία και την εμπειρία. Στα social media, όμως, αυτά δεν αρκούν. Ο τόνος του λόγου καλείται να μετακινηθεί από το “διδάσκω” στο “συνομιλώ”, από το “παραθέτω” στο “μοιράζομαι”.
Ο επαγγελματίας 50+ που επιλέγει να μιλήσει με ενδιαφέρον, με ενσυναίσθηση και με σεβασμό προς τις διαφορετικές οπτικές, γίνεται αξιόπιστος συνομιλητής. Η επιβλητικότητα δεν βρίσκεται στον τρόπο, αλλά στην ουσία και στον σεβασμό που εμπνέει.
2. Το περιεχόμενο: Από την αυθεντία στην αξία
Στο LinkedIn, στο Facebook, ακόμα και στο Instagram, ο λόγος που έχει νόημα δεν είναι ο εντυπωσιασμός αλλά η συνεισφορά. Το κοινό ενδιαφέρεται για ιστορίες, για εμπειρίες, για απόψεις που γεννούν διάλογο.
Ένας επαγγελματίας 50+ μπορεί να μοιραστεί την αποτυχία του και τι έμαθε. Μπορεί να αρθρώσει άποψη για τη νέα γενιά με θετικό, υποστηρικτικό τρόπο. Μπορεί να δείξει πώς εξελίσσεται, όχι μόνο πώς πέτυχε στο παρελθόν. Αυτό το είδος περιεχομένου κερδίζει αυθεντικά την προσοχή.
3. Η δημόσια εικόνα: Ο εαυτός σου, όχι η αποστειρωμένη version
Συχνά, οι επαγγελματίες μεγαλύτερης ηλικίας αισθάνονται την ανάγκη να «αποστειρώσουν» τη δημόσια εικόνα τους, να είναι «υπερπροσεγμένοι» σε κάθε ανάρτηση. Όμως η αυθεντικότητα είναι πλέον πολύτιμο κεφάλαιο. Δεν χρειάζεται να υιοθετήσεις το ύφος των 20άρηδων. Χρειάζεται να είσαι ο εαυτός σου, με ευγένεια, διακριτικότητα και σαφήνεια. Να δείχνεις τη διαδρομή σου χωρίς έπαρση, να συμμετέχεις στον δημόσιο διάλογο χωρίς απόλυτο ύφος, να ενώνεις και όχι να διαιρείς.
4. Τα όρια: Όχι όλα για όλους
Στα social media δεν είναι απαραίτητο να μοιραζόμαστε τα πάντα. Ένας επαγγελματίας άνω των 50 μπορεί να επιλέξει στρατηγικά τι δημοσιεύει και πού. Π.χ., διαφορετικό περιεχόμενο μπορεί να δημοσιεύεται στο LinkedIn και διαφορετικό στο προσωπικό Facebook. Δεν χρειάζεται να κάνεις overshare για να φανείς προσιτός. Χρειάζεται συνέπεια, σαφήνεια και σεβασμός στο κοινό σου.
5. Η διαχείριση του αρνητικού λόγου
Ένα από τα μεγάλα ζητήματα που απασχολούν τους μεγαλύτερους επαγγελματίες είναι το πώς να διαχειριστούν την αρνητικότητα στα social. Και είναι αλήθεια πως ο λόγος στα μέσα αυτά μπορεί να γίνει τοξικός, άδικος ή απλώς κακεντρεχής.
Ο κανόνας είναι: Μην απαντάς εν θερμώ. Μην προσπαθείς να αποδείξεις ποιος είσαι σε εκείνους που ήδη έχουν αποφασίσει να μην σε ακούσουν. Αντίθετα, απάντησε μόνο όταν μπορείς να δώσεις αξία, όταν η σιωπή θα μπορούσε να παρεξηγηθεί ή όταν η απάντηση προσφέρει ουσία. Και πάντα με ψυχραιμία.
6. Το μέλλον: Η φωνή σου έχει χώρο, φτάνει να τη χρησιμοποιήσεις σωστά
Ο λόγος στα social media είναι εργαλείο. Μπορεί να αποδομήσει εικόνες ή να χτίσει κύρος. Οι επαγγελματίες 50+ έχουν ήδη κατακτήσει τη γνώση, τη διαύγεια και την εμπειρία. Αυτό που χρειάζεται είναι να μετατρέψουν αυτά τα πλεονεκτήματα σε ψηφιακό κεφάλαιο.
Κανείς δεν ζητά να γίνεις influencer. Ζητά να είσαι παρών. Να συνδέεσαι με τους άλλους, να εμπνέεις τους νεότερους, να διεκδικείς τον σεβασμό όχι για την ηλικία σου, αλλά για τον τρόπο που μιλάς και ζεις με αυτήν.
Με τα παραπάνω δεδομένα, ο επαγγελματίας 50+ στα social media δεν πρέπει να είναι «επισκέπτης» – πρέπει να είναι οικοδεσπότης. Με λόγο που ενώνει, με περιεχόμενο που εμπνέει και με παρουσία που υπενθυμίζει πως η εμπειρία δεν είναι παρελθόν, αλλά προοπτική.
Γιατί, τελικά, η ηλικία είναι όντως just a number. Αλλά ο τρόπος που μιλάς, γράφεις και επικοινωνείς – αυτός είναι που σε καθορίζει.
Λίγα λόγια για το AdvantAge
Τρία χρόνια μετά την έναρξή της, η κοινωνική πρωτοβουλία της KPMG AdvantAge έχει εδραιωθεί ως σημείο αναφοράς για την προώθηση της ηλικιακής συμπερίληψης στην αγορά εργασίας. Με στρατηγικές συνεργασίες, στοχευμένες έρευνες και επιμορφωτικές δράσεις, η πρωτοβουλία έχει αναδείξει τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι επαγγελματίες άνω των 50 ετών, συμβάλλοντας παράλληλα στην ανάπτυξη πολιτικών και πρακτικών για τη διατήρηση της απασχολησιμότητάς τους. Πάνω από 500 ώρες εκπαιδευτικών σεμιναρίων, συνεργασίες με οργανισμούς και η διαρκής δέσμευση της KPMG, του ΣΔΑΔΕ και του Αμερικανικού Κολλεγίου Ελλάδος έχουν θέσει τα θεμέλια για έναν πιο δίκαιο εργασιακό χώρο. Στο μέλλον, το AdvantAge θα ενισχύσει τις συνέργειες με επιχειρήσεις και φορείς, επεκτείνοντας το πεδίο δράσης του για την εξάλειψη των ηλικιακών διακρίσεων και την προώθηση της διαγενεακής συνεργασίας.