Το 2024 ξεκινά εντυπωσιακά στον χώρο του πολιτισμού:
Η Αθήνα με τις 80 γκαλερί και τα σπουδαία μουσεία της κατέκτησε δικαιωματικά μια καθοριστική θέση στον παγκόσμιο χάρτη της Τέχνης και έγινε προορισμός για φιλότεχνους και συλλέκτες. Το art booming της Αθήνας αλλά και της Θεσσαλονίκης, με τα εκπληκτικά μουσεία και τις πρωτοποριακές γκαλερί ,μας υπόσχεται μια χρονιά με εξαιρετικές εκθέσεις που ήδη έχουν ξεκινήσει.
Το πρώτο άρθρο του 2024, της σελίδας Τέχνης και Πολιτισμού του just a number είναι αφιερωμένο σε ένα κορυφαίο ζωγράφο, αγιογράφο, γλύπτη, χαρισματικό δάσκαλο και λάτρη της αρχαιοελληνικής αισθητικής τον αείμνηστο Παύλο Σάμιο σε μια έκθεση μνήμης «Ζωή στην Τέχνη» στον χώρο πολιτισμού Artworx, στην Κηφισιά.
Μια συνοπτική αναδρομική έκθεση που τόσο εμπνευσμένα σκηνοθέτησαν η σύντροφος και μούσα του ζωγράφου Μαρία Ξανθάκου, με την εστέτ κόρη της Ιζαμπέλα Φρανσές.
Έστησαν μοναδικά ένα φαντασιακό atelier d’artiste με έργα από όλες του τις εποχές, σε μια πανδαισία χρωμάτων και σχεδιασμών με ένα τρόπο μαγικό ικανό να αναβιώσει την συναρπαστική προσωπικότητα του σπουδαίου ζωγράφου και να επαναφέρει την γοητευτική ατμόσφαιρα των έργων του.
Μέσα από την ένταση της σουρεαλιστικής γραφής του και τις αισθησιακές γυναικείες φιγούρες του αναδύεται ο ονειροπόλος ερωτισμός που κυριαρχεί στα έργα του.
Ο Σάμιος ερωτευμένος με την ζωή, την γυναίκα , την θάλασσα, το βαθύ γαλάζιο του ελληνικού ουρανού και τις καμπύλες των αγαλμάτων υπνοβατεί ανάμεσα στην πραγματικότητα και ένα σύμπαν ονειρικό γεμάτο φως.
Η μούσα του, η Μαρία του Σάμιου, όπως η Gala του Dali, διατηρεί την πνοή του έργου του με απέραντο σεβασμό και με το δικό της χάρισμα, που και ο ίδιος πάντα επαινούσε, κατάφερε να αναστήσει ένα θαυμάσιο ψηφιδωτό της δουλειάς του, σαν ένα παλίμψηστο μνήμης.
Στις 4 Φεβρουαρίου του 2021 έφυγε από την ζωή ο Παύλος Σάμιος πριν ακόμα στεγνώσει το τελευταίο του έργο, ένα ακόμα «καφέ Παράδεισος». Εκεί ψηλά στον αιώνιο παράδεισο που βρίσκεται σήμερα, σίγουρα συνεχίζει μεταφυσικά να ζωγραφίζει και να γεμίζει με τα υπέροχα χρώματα του τον ουρανό.
Γεννημένος ζωγράφος, από μικρός σχεδιάζει τις περίφημες γόβες, μέσα στο εργαστήρι του πατέρα του, που είχε πάντα σαν αρχέτυπο και «φετίχ», τις διάσημες κόκκινες γόβες.
Ένα μοτίβο που επαναλαμβάνεται διαχρονικά και τον συνδέει με τα παιδικά χρόνια και τον καλλιτέχνη υποδηματοποιό πατέρα του. Μπαίνει στην Σχολή Καλών Τεχνών πολύ νέος και με πάθος αφιερώνεται στην ζωγραφική με δασκάλους τον Μόραλη και τον Νικολάου που έπαιξαν καθοριστικό ρόλο στην εξέλιξη του, όπως και η παραμονή του στο Παρίσι που σφράγισε υπαρξιακά την ζωγραφική και την προσωπικότητα του.
Δεν άντεξε όμως την καταχνιά του Παρισιού και γύρισε στην Ελλάδα για να ξαναβρεί το φως της Αττικής και τις ρίζες του.
Στην πόλη του φωτός μυήθηκε στην σύγχρονη τέχνη και ανακάλυψε τα ιερά τέρατα της ζωγραφικής κυρίως τον Picasso που τον επηρέασε με τον ανατρεπτικό μοντερνισμό του.
«Με τράνταξε ο Picasso, από τα 17 μου τον κουβαλάω μέσα μου».
Ο Παύλος Σάμιος ακολουθούσε τις νέες τάσεις με την ευκολία που του προσέφερε το μεγάλο ταλέντο του στο σχέδιο και το χρώμα. Έψαχνε την εσωτερική φωνή της προσωπικής έκφρασης.
Ώσπου ξαφνικά, μετά από ένα μοιραίο γεγονός όπου καταστράφηκαν όλα τα έργα του σε μια πυρκαγιά στο Παρίσι, συγκλονισμένο τόσο πολύ, αναθεωρεί τα πάντα και αναζητά το κέντρο του στην τέχνη αλλά και στην ζωη του.
Ανατροπή υπαρξιακή που τον οδηγεί στην δική του ταυτότητα, την προσωπική του γραφή, μέσα από την βυζαντινή παράδοση που είχε διδαχθεί στο Άγιο Όρος από αγιογράφους μοναχούς.
Το εικαστικό του ύφος γεννιέται μέσα από την βυζαντινή τέχνη, τα ερεθίσματα των σύγχρονων ρευμάτων και τα βιώματα της πληθωρικής, επικούριας ζωής του.
«Αν ξέρεις την Βυζαντινή, ξέρεις όλη την ζωγραφική» έλεγε με την βεβαιότητα του ζωγράφου που είχε βαθειά μυηθεί στην βυζαντινή αγιογραφία.
Με την παραδοσιακή τεχνική της νωπογραφίας είχε φιλοτεχνήσει πολλά παρεκκλήσια κυρίως σε χώρους ιδιωτικούς , με το δικό του στυλ και την υψηλή βυζαντινή αισθητική.
Πολύτροπος και ευρηματικός δημιουργούσε γλυπτά και ζωγράφιζε επάνω στα πέτρινα σπαράγματα μιας φανταστικής ανασκαφής . Κάθε επιφάνεια ήταν καμβάς για εκείνον και άφηνε παντού ένα περίγραμμα ,ένα φευγαλέο ιχνογράφημα. Υπήρξε δάσκαλος χαρισματικός και σφράγισε τους μαθητές του στην Σχολή Καλών Τεχνών όπου δίδασκε με έμπνευση και βαθειά γνώση της ιστορίας της Τέχνης.
Του άρεσε να αφηγείται και να μιλά για τους δασκάλους του αναπολώντας με νοσταλγία τις βραδιές στον Μαγεμένο Αυλό με τον Χατζηδάκη, τον Τσαρούχη, τον Γκάτσο, τον Βολανάκη την περίφημη παρέα των δημιουργών που έχτιζαν την σύγχρονη Ελλάδα με στίχους, μουσική, ζωγραφική και θέατρο.
Ανάμεσα σε τόσους φωτισμένους ανθρώπους ανδρώθηκε η προσωπικότητα του Παύλου Σάμιου και άνθησε το πολύπλευρο ταλέντο του. Του άρεσαν οι εκθέσεις για να παρουσιάζει ολοκληρωμένους τους θεματικούς του κύκλους και να επικοινωνεί με τον κόσμο, κυρίως με τους νέους. Ακούραστος δημιουργός της ζωγραφικής τέχνης, την υπηρετούσε με πάθος και αχαλίνωτη φαντασία.
Τα τελευταία χρόνια είχε ξεκινήσει μια σπουδαία έρευνα για το χρώμα στα αρχαία γλυπτά και πειραματιζόταν στους αρχαίους χρωματικούς συνδυασμούς με αναπαραστάσεις εγχρώμων αγαλμάτων Δημιουργικός μέχρι το τέλος άφησε μια πολυδιάστατη ζωγραφική κληρονομιά η οποία αφηγείται όλη την πορεία της ελληνικής ζωγραφικής ,από την βυζαντινή αγιογραφία μέχρι τα ‘σπασμένα γλυπτά’ επάνω στο αναλώσιμο χαρτόνι.
Η μούσα του και γυναίκα της ζωής του Μαρία Ξανθάκου μας καλεί να τον θυμηθούμε μαζί της στο μαγικό εικαστικό ταξίδι που σκηνογράφησε μοναδικά «in memoriam».
Ταυτότητα εκδήλωσης Artworx : Κολοκοτρωνη 1 Κηφισιά ( 1ος όροφος )
Διάρκεια έκθεσης από 5/12/23 έως 30/1/24