Οι απόψεις των Ελλήνων για τη γονεϊκότητα, την οικογένεια και την κρατική στήριξη

*Οι αναγνώστες και συνδρομητές του JAN απολαμβάνουν προνομιακά τις σφυγμομετρήσεις στοχευμένης επιλεκτικής δημοσίευσης People of Greece της qed.

Η ερευνητική πλατφόρμα People of Greece κατέγραψε τις απόψεις των Ελλήνων για τη γονεϊκότητα, την οικογένεια και την κρατική στήριξη, αποτυπώνοντας τις τάσεις και τις προκλήσεις της κοινωνίας το 2025.

Τα ευρήματα δείχνουν ότι:

  • Η οικογένεια παραμένει κεντρική αξία, αλλά οι νεότερες γενιές προτάσσουν την επαγγελματική ικανοποίηση και τις φιλίες, υποβαθμίζοντας τη σημασία του γάμου.
  • Η γονεϊκότητα βιώνεται ως έντονα αγχωτική και κουραστική, με τις γυναίκες και τους νεότερους γονείς να αντιμετωπίζουν τις μεγαλύτερες προκλήσεις, ιδιαίτερα λόγω κόπωσης και συναισθηματικής φόρτισης.
  • Οι γυναίκες αναλαμβάνουν δυσανάλογο φορτίο στις γονεϊκές ευθύνες, αποκαλύπτοντας μια διάσταση αντίληψης μεταξύ φύλων.
  • Η κρατική στήριξη κρίνεται σχεδόν ομόφωνα ανεπαρκής, με έντονη ζήτηση για οικονομικά επιδόματα, δωρεάν παιδικούς σταθμούς και ευέλικτα ωράρια εργασίας.
  • Όσοι αυτοτοποθετούνται στην αριστερά δίνουν μεγαλύτερη έμφαση σε ζητήματα ισότητας και κοινωνικής στήριξης, ενώ όσοι τοποθετούνται στη δεξιά προτιμούν πιο παραδοσιακές αξίες.

Προτεραιότητες για την Ικανοποίηση από τη Ζωή

  • Οι Baby Boomers και οι Gen-X δίνουν μεγαλύτερη έμφαση στην οικογένεια και τον γάμο σε σύγκριση με τους Millennials και τη Gen-Z, οι οποίοι προτιμούν την επαγγελματική ικανοποίηση και τις φιλίες. Η Gen-Z, ιδιαίτερα, υποβαθμίζει τη σημασία του γάμου, αντικατοπτρίζοντας μια πιο ευέλικτη αντίληψη για τις κοινωνικές δομές.
  • Οι γυναίκες δίνουν μεγαλύτερη έμφαση στην επαγγελματική ικανοποίηση, ενώ οι άνδρες τείνουν να αξιολογούν ελαφρώς υψηλότερα τα χρήματα και την περιουσία, αντικατοπτρίζοντας διαφορετικές κοινωνικές προσδοκίες.
  • Όσοι αυτοτοποθετούνται στη δεξιά δίνουν μεγαλύτερη σημασία στις παραδοσιακές αξίες του γάμου και της οικογένειας, ενώ όσοι τοποθετούνται στην αριστερά και το κέντρο προτάσσουν την επαγγελματική ικανοποίηση και τις φιλικές σχέσεις.

Προκλήσεις της Γονεϊκότητας

  • Η γονεϊκότητα αποτελεί μια απαιτητική εμπειρία, με την κόπωση, την έλλειψη ύπνου και τη συναισθηματική φόρτιση να αποτελούν τις μεγαλύτερες εκπλήξεις, ιδιαίτερα για τους νεότερους γονείς της Gen-Z και των Millennials.
  • Οι γυναίκες βιώνουν υψηλότερα επίπεδα άγχους και κούρασης σε σύγκριση με τους άνδρες, αναλαμβάνοντας συχνότερα τη συναισθηματική στήριξη και την υλική φροντίδα, γεγονός που υποδεικνύει άνιση κατανομή ευθυνών.
  • Παρά την ευρεία συμφωνία ότι και οι δύο γονείς πρέπει να έχουν ίσο λόγο στην ανατροφή, οι άνδρες τείνουν να υπερεκτιμούν την ισοτιμία στην κατανομή ευθυνών, αποκαλύπτοντας μια διάσταση αντίληψης μεταξύ φύλων.
  • Όσοι αυτοτοποθετούνται στην αριστερά αναφέρουν υψηλότερο άγχος λόγω κοινωνικο-οικονομικών πιέσεων, ενώ όσοι τοποθετούνται στη δεξιά εστιάζουν περισσότερο στην κούραση.

Κρατική Στήριξη

  • Η κρατική στήριξη για νέους γονείς κρίνεται ανεπαρκής από τη συντριπτική πλειοψηφία, ανεξαρτήτως ηλικίας, φύλου ή περιοχής διαμονής, υποδεικνύοντας μια ευρεία κοινωνική δυσαρέσκεια.
  • Οι Έλληνες ζητούν πρωτίστως οικονομικά επιδόματα και δωρεάν παιδικούς σταθμούς, ενώ οι γυναίκες και οι νεότεροι γονείς τονίζουν την ανάγκη για παράταση αδειών μητρότητας/πατρότητας και συμβουλευτική υποστήριξη.
  • Το ευέλικτο ωράριο εργασίας αποτελεί προτεραιότητα για τους Millennials και τους κατοίκους μεγάλων αστικών κέντρων, αντικατοπτρίζοντας την ανάγκη για ισορροπία μεταξύ επαγγελματικής και οικογενειακής ζωής.
  • Οι δεξιοί ψηφοφόροι δίνουν έμφαση σε πρακτικά μέτρα όπως οι παιδικοί σταθμοί, ενώ όσοι τοποθετούνται στην αριστερά ζητούν περισσότερο παράταση αδειών και συμβουλευτική υποστήριξη.

Δείτε αναλυτικά τη γνώμη των Ελλήνων στα παρακάτω infographics.

Άρθρα Τρέχοντος Τεύχους

NEWSLETTER

Πρωτογενή άρθρα και καινούργιο περιεχόμενο στο email σας κάθε 15 ημέρες

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ

Ακολουθήστε το κανάλι μας στο Youtube εδώ

JUST A NUMBER

Εγγραφείτε στο Newsletter μας

Συμπληρώστε το email σας ώστε να λαμβάνετε το newsletter μας κάθε 15 ημέρες

JUST A NUMBER

Εγραφείτε στο Newsletter μας